یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارتش آمریکا به تازگی اعلام کرده‌است درحال ساخت اولین‌ پهپاد‌هایی است که می‌توانند با استفاده از فناوری هوش مصنوعی خودروها و انسان‌ها را ردیابی کرده و هدف قرار دهند.

پهپاد

براساس گزارش ساينس الرت، اگرچه پهپاد‌هاي نظامي همچنان توسط انسان‌ها كنترل مي‌شوند،‌اين فناوري جديد مي‌تواند به صورت خودكار تصميم بگيرد كه چه كسي را بدون مداخله انساني به قتل برساند. زماني كه اين پهپاد‌ها تكميل شوند به نمادي تمام و كمال از نظامي‌سازي هوش مصنوعي تبديل خواهد شد و پيامد‌هاي قانوني و اخلاقي وسيعي براي جوامع به دنبال خواهدداشت.

با ادامه چنين روندي اين احتمال وجود دارد كه جنگ‌افزارها از ابزارهايي براي مبارزه به ابزارهايي براي نابودي مطلق تبديل شوند و هرنوع احتمال مداخله روح انساني و انسانيت را در ميدان‌هاي نبرد از بين ببرند. همچنين توسعه چنين سلاح‌هايي مي‌تواند دامنه جنگ‌افزارهايي كه به راحتي شركت‌ها،‌ مهندسان و دانشمندان فعال در زمينه هوش مصنوعي را هدف قرار مي‌دهند، گسترش دهد.

پهپاد‌هاي نظامي كنوني مانند MQ-9 Reaper به دقت و با كمك ماهواره توسط خلباني از راه دور كنترل مي‌شوند. اگر خلباني بمب يا موشكي پرتاب كند، مسير حركت آن به دست انساني است كه اوپراتور پهپاد است و در نهايت نيز مسئوليت تصميم نهايي اخلاقي،‌قانوني و عملياتي به قتل رساندن انسان‌ها به عهده آن فرد است.

حتي باوجود استفاده از اين پهپاد‌ها هنوز هم احساسات، قضاوت و اخلاقيات انساني در اجراي اين عمليات نقش دارند و وجود ضربه‌هاي روحي شديد و اختلال استرس پس از ضربه رواني يا PTSD در ميان اوپراتورهاي پهپاد نشان از تاثيرات رواني قتل‌عام از راه دور دارد و وجود پهپاد‌هاي مجهز به هوش مصنوعي مي‌تواند همين موانع انساني از گسترده شدن جنگ در سرتاسر جهان را نيز از ميان بردارد.

کد خبر 402756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha