چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

کامران محمدی: پس از برگزاری انواع و اقسام همایش‌ها و نشست‌های مربوط به مولانا، اکنون نوبت دفتر امور بانوان شهرداری است که «تجلی زن در آثار مولانا» را دستمایه برگزاری یک‌همایش یکروزه کند.

در این همایش که دوشنبه 10 دی در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران برپا خواهد شد، دکتر خاکی، خانم دکتر صلاحی مقدم، دکتر فاضلی و خانم دکتر جودی از زوایای مختلف، درباره موضوع همایش سخن می‌گویند.

البته به گفته عرفان نظرآهاری نویسنده، شاعر و طراح، این همایش نخستین همایش از سلسله همایش‌هایی خواهد بود که از این پس توسط امور بانوان شهرداری برگزار می‌شود.

مایش دوم به موضوع «تجلی زن در ادب عاشورائی» اختصاص دارد، اما سال مولانا با همه انرژی ناگهانی‌ای که برای مراجعه به زندگی و – البته کمتر – آثار مولانا ایجاد کرد، مسئولان را تشویق کرد، در کنار همه همایش‌ها و نشست‌های فراوان امسال، این همایش نیز دست‌کم موضوع تازه‌ای را هدف گرفته و تلاش کند پاسخی به بحث‌های انحرافی موجود باشد.

عرفان نظرآهاری در این‌باره می‌گوید: «سال مولانا سبب شد نشست‌ها و همایش‌های گوناگونی در ایران و سراسر جهان برگزار شود اما کمتر برنامه‌ای درباره نگاه مولانا به زن بوده است.

بنابراین دفتر امور بانوان شهرداری تصمیم گرفت در کنار کارهای دیگری که برای رشد خانواده و نگاه معنوی به بانوان دارد، این همایش یکروزه را نیز برگزار کند.»

اما این مسئله، وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که نظرآهاری به‌عنوان یکی از مشاوران شهرداری تهران ادامه می‌دهد: «انتشار برخی آثار سبب شده است که برداشتی زن‌ستیزانه در جامعه به‌وجود آید که برگزاری این قبیل همایش‌ها می‌تواند پاسخ به پاره‌ای از این شبهات و نگاه‌های افراطی باشد.»

نظر آهاری که دبیر علمی همایش هم هست به رمان «کیمیاخاتون» نوشته «سعیده قدس» اشاره می‌کند که در چند ماه گذشته از سوی نشر چشمه به بازار آمده است.

اما آیا پاسخ کیمیاخاتون را که ناگهان به یکی از پرفروش‌های ادبیات داستانی ایران تبدیل شده و خیلی زود به چاپ سیزدهم رسیده، می‌توان تنها با 4 سخنرانی در یک روز داد؟ عرفان نظرآهاری می‌گوید: «قرار نیست ما جواب کسی را بدهیم بلکه مهم این است که در جامعه، همه‌جور تضارب آرا وجود داشته باشد.

همان‌طور که قبلا هم نقدهایی در این‌باره چاپ شده است. درواقع مسلم است که به این شکل نمی‌توان اثر این کتاب را از بین برد بلکه می‌توان بابی را باز کرد که اگر کسی دغدغه بیشتری داشت، موضوع را به‌طور دقیق‌تر دنبال کند.»

البته نظر‌آهاری به‌عنوان یک نویسنده نیز برای ارائه نگاه منصفانه به آثار مولانا، تلاش می‌کند و با بازآفرینی و بازنویسی آثار مولانا، برداشت خود را برای گروه‌های سنی گوناگون منتشر خواهد کرد؛ چراکه به اعتقاد او «همه ما مسئولیم اما هرکس در محدوده خودش و تا جایی که اختیارات و توان کاری‌اش اجازه می‌دهد.»

طرح اولیه نظرآهاری که سال گذشته ارائه شده است، برگزاری همایشی گسترده‌تر با وجوه گوناگون بوده است. وی می‌گوید: «قرار بود کار بزرگی با جنبه‌های مختلف نظیر فیلم، نقاشی، خط، سی‌دی و... انجام گیرد که متأسفانه فرصت‌ها از دست رفت.

شاید به این علت که در ماه‌های گذشته، تداخل زیادی در همایش‌های مرتبط با مولانا وجود داشت.»

حالا آنچه باقی مانده، 4 سخنرانی است که در 9 محور، موضوع همایش را طرح می‌کنند. اما نظرآهاری نیز معتقد است: «این درست است که برای کارهای ماندگار، باید به درازمدت توجه داشت و اگر قرار است کار بنیادی و ساختاری اتفاق بیفتد، در حوزه کتاب است.

اما متأسفانه جامعه ما به کارهای فوری علاقه دارد و انگار نوعی بی‌حوصلگی در سیاستمداری ماست».

کد خبر 40226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز