چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: طهماسب مظاهری با تکذیب خبر چاپ اسکناس‌های 10 و 50 هزار تومانی، گفت: در حال مطالعه در خصوص چاپ اسکناس درشت و یا تغییر پول ملی هستیم.

 به گزارش فارس، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسهمروز چهارشنبه (4 دی) هیئت دولت در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد اسکناس 10 و 50 هزار تومانی چاپ‌شده و منتظر تأیید دولت برای توزیع آن هستید؟ اظهار داشت: این مسئله صحت ندارد، ما در حال مطالعه هستیم که برای جایگزینی چک پول‌ها، آیا اسکناس درشت‌تر بدهیم یا ایده تغییر پول ملی را داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: این موضوعی در حال مطالعه است و تا زمانی که مطالعه‌اش نهایی نشود، تصمیمی در مورد آن گرفته نمی‌شود و وقتی تصمیم گرفته شد به مردم اطلاع داده می‌شود.

وی در خصوص مسئله چک پول‌ها، گفت: بیشترین مشکل چک پول‌ها این است که مساله نقدینگی اضافه را دارد در حالیکه اسکناس این مشکل را ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای حل این مسأله و جایگزینی آن ‌باید سر حوصله تدبیر کرد که دولت و بانک مرکزی با سرعت اما با حوصله آن را انجام می‌دهند.

مظاهری تاکید کرد: بانک مرکزی و دولت نباید شتاب‌زده در مورد تغییر واحد پول ملی، جایگزینی آن و انتشار اسکناس درشت‌تر عمل کنند و مطمئن باشید عمل نخواهد شد، زیرا این امر کار مهمی است و بر همه آحاد ملت تاثیرگذار است.

وی بیان داشت: در مورد اینکه اسکناس درشت‌تر منتشر و جایگزین چک پول‌ها کنیم یا اینکه واحد پول را تغییر دهیم تا عملا اسکناس‌ها درشت‌تر شود، در حال مطالعه هستیم که مطالعه آن مقداری عمیق و پیچیده است که با سرعت اما با تامل آن را انجام خواهیم داد.

مظاهری در پاسخ به این سوال که آیا اسکناس تورم‌زاتر است یا چک پول، چک پول را تورم‌زاتر دانست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اسکناس‌ و چک پول نتیجه ایجاد نقدینگی است، تصریح کرد: وقتی در جامعه نقدینگی ایجاد می‌کنید، برای گردش نقدینگی نیاز به ابزار دارید که این ابزار یا چک پول یا اسکناس است.

وی در پایان گفت: اینطور نیست که اسکناس، نقدینگی ایجاد کند، چرا که اسکناس‌ خود نتیجه نقدینگی است.

کد خبر 40206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز