مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت فضایی اسپیس ایکس وسیله پاک کردن زباله‌های فضایی اطراف کره زمین را به فضا فرستاد.

Space X

به گزارش سی‌بی‌اس شرکت اسپیس ایکس که آلون ماسک، کارآفرین آمریکایی مالک آن است، با پرتاب موشک فالکون ۹ علاوه بر سه تن ملزومات برای ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، یک سیستم تجربی به نام RemoveDEBRIES که به مدار زمین فرستاد که دانشمندان امیدوارند بتواند به پاک کردن بخش بالای جو زمین از زباله‌های فضایی کمک کند.

زباله‌های فضایی یک مشکل عمده مدار پایینی کره زمین هستند، به‌طوری‌که در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰۰۰ قطعه شامل ماهواره‌های ازکارافتاده، بوسترهای موشک استفاده‌شده و سایر خرده‌ریزهای فضایی در آن سرگردان‌اند.

با اینکه بسیاری از این قطعات بزرگ‌تر از یک تیله نیستند، اما تهدیدی برای ماهواره‌ها و سایر وسایل در گردش در مدار زمین هستند: در سال ۲۰۱۵، یک قطعه باقیمانده از یک ماهواره هواشناسی قدیمی روسی که با سرعت ۱۳ کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کرد، باعث شد که فضانوردان مقیم ایستگاه فضایی بین‌المللی مجبور به پناه گرفتن موقتی درون کپسول سویوز شوند.

نخستین آزمایش با این وسیله شامل پرتاب کردن یک تور برای به دام انداختن ماهواره‌های ازکارافتاده است. کارشناسان می‌گویند با توجه به اینکه این خرده‌ریزها به دور خود می‌چرخند یا شکل نامنظمی دارند، به دام انداختن آن‌ها با این روش در مقایسه با روش‌های دیگر مانند استفاده از بازوی روباتی گزینه کم‌خطرتری است.

یک آزمایش دیگر شامل استفاده از یک زوبین قابل بازیابی است که روش ساده‌تری است، اما خطر بیشتری دارد چراکه ممکن است زوبین به جای مناسبی از خرده‌ریز برخورد نکند.

کد خبر 401933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha