چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

مهدی ربوشه: شروع اقدامات جدی‌ افشین قطبی برای محدود کردن دامنه اختیارات تیمی که رسانه‌ها پیش از این بارها حضورش را هشدار داده بودند، نقطه قرینه نباختن‌های پرسپولیس بود.

 گویا همزمان با خروج افشین قطبی از فضای محافظه‌کاری و کنار گذاشتن مدارا با تیمی که از ابتدای فصل در درون کادرفنی وی را به طور غیرمستقیم تحت فشار قرار داده است، پرسپولیس نیز به مدل سال‌های گذشته خود شباهت‌های بیشتری پیدا می‌کند. در این بین اما سرمربی پرسپولیس برای دست زدن به اقدامات بعدی از قدرت حداکثری برخوردار نیست.

باخت مشکوک

 این اولین بار نبود که پرسپولیس به طرز مشکوکی جام‌حذفی را روی زمین می‌گذاشت. 5 سال پیش نیز در انزلی پرسپولیس در ضربات پنالتی بازی را به ملوان واگذار کرد. دیداری که 2 تن از بهترین پنالتی‌زن‌های پرسپولیس توپ‌های‌شان را به گل تبدیل نکردند تا اتفاقات بعدی در راستای حذف اشمیت رقم بخورد.

سال گذشته نیز در نیمه‌نهایی جام‌حذفی پرسپولیس در کمتر از 5 دقیقه 3 گل از سپاهان دریافت کرد. فردای همان شب تلخ که دنیزلی مأموریت خود در پرسپولیس را پایان یافته می‌دید و البته مهیای بازگشت به ترکیه شده بود، برخی از بازیکنان که در طول فصل مورد عتاب دنیزلی قرار گرفته بودند در محافل دوستانه‌شان ابراز خوشحالی می‌کردند و بالاخره داستان باخت‌های مشکوک در همدان 3 ساله شد تا به خصوص پس از دریافت گل سوم، افشین قطبی عملکرد عجیب و غریب تیمش را با کنار گذاشتن مرزبان مرتبط بداند.

 این شائبه در حالی شکل جدی‌تری به خود گرفت که طبق نوشته برخی از روزنامه‌ها عده‌ای از بازیکنان پرسپولیس در راه بازگشت از همدان چهره یک بازیکن مغلوب را نداشتند.

 عصر روز دوشنبه پرسپولیس در شرایطی اولین باخت این فصل خود را برابر پاس در همدان تجربه کرد که تنها یکی دو روز قبل از پایان نباختن‌های تیم قطبی، سرمربی پرسپولیس تصمیم گرفته بود با اخراج مرزبان به نوعی دامنه اختیارات حمید استیلی را نیز محدودتر کند.

 موضوعی که چندی پیش مدیرعامل باشگاه در واکنش به آن، راهی جز استعفا نیافته بود چه او از میان استیلی و قطبی نمی‌توانست یکی را انتخاب کند. قفل ماجرا آن جایی باز شد که افشین قطبی برای رسیدن به سرمربیگری در تیم‌ملی به گزینه‌ای جدی تبدیل شد. دامنه تلاش برای شکل گرفتن مدلی که در نهایت استیلی را وارث قطبی می‌کرد، حتی در رسانه‌ها نیز مطرح شد، چه خود کاشانی در مصاحبه‌ای تأکید کرد: حاضریم افشین قطبی را به تیم‌ملی بدهیم. چون به هرحال ما منافع ملی را به منافع باشگاه ترجیح می‌دهیم.

با پیچیده‌تر شدن موضوع برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و به تبع آن انتخاب سرمربی تیم‌ملی، این افشین قطبی بود که نسبت به از دست رفتن اندوخته 61 هفته‌ای خود احساس خطر می‌کرد. در همین حال طیف مخالف قطبی در پرسپولیس به حرکت خود برای رسیدن به اختیارات بیشتر، سرعت بخشیده بود. حاصل این دو اتفاق سرمربی پرسپولیس را وادار به واکنش کرد تا جایی که تصمیم گرفت نفر دوم طیف مخالف خود در کادرفنی یعنی علیرضا مرزبان را اخراج کند.

چند روز بعد باخت سنگین پرسپولیس در همدان به همراه 4 اخراجی که معلوم نبود به چه دلیل تمرکز خود را از دست داده بودند، کاشانی را بیش از قطبی در حالت آچمز قرار داد تا این بار در مصاحبه‌ای کوتاه تنها در مقام عذرخواهی از هواداران برآید.

 این در حالی بود که افشین قطبی دقایقی قبل از شروع بازی در پاسخ به این سئوال که چرا مرزبان را اخراج کرده‌اید، برای اولین بار به اختلافات خود با دیگر اعضای کادرفنی پرسپولیس اشاره کرد و گفت: «از ابتدای فصل نمی‌خواستم اختلافی پیش بیاید. اما حالا فکر می‌کنم ما یکی نیستیم و همین مسئله باعث شد تا عذر مرزبان را بخواهم.»

سرمربی پرسپولیس در حالی بازگشت مربی بدنساز تیمش را امری منتفی می‌دانست که حمید استیلی در چند قدمی او ضمن انجام مصاحبه‌ای تلویزیونی، تأکید می‌کرد: «هیچ مشکلی نیست و آقای مرزبان هم با باشگاه صحبت‌هایی داشته که فکر می‌کنم به زودی برمی‌گردد.»

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز در این خصوص در مصاحبه‌ای رادیویی تصریح کرده است: «یک‌طرفه قضاوت نمی‌کنیم، مرزبان از ابتدا با پرسپولیس همراه بوده و درست نیست در مقطع فعلی این مشکلات پیش بیاید.»

افشین قطبی نیز در تازه‌ترین واکنش خود در گفت‌وگویی غیررسمی بر پایان همکاری مرزبان با پرسپولیس تأکید کرده و گفته است، مرزبان و دوست صمیمی‌اش از ابتدای فصل مشکلات زیادی را برایم به وجود آورده‌اند.

نکته جالب توجه اینکه طی چند روز گذشته و همزمان با اخراج مرزبان از سوی قطبی، برخی بازیکنان در مصاحبه‌هایی از مربی بدنساز تیم‌شان حمایت کرده‌اند.

فصل گذشته دنیزلی در واکنش به دودستگی در میان بازیکنان، ترجیح داد با استیلی همکاری نکند. اکنون افشین قطبی از سویی نمی‌خواهد با خروج استیلی، با بازیکنان ناراضی طرفدار او روبه‌رو شود و از سوی دیگر احتمالاً این حرف به گوش او رسیده برخی وعده‌ها به بازیکنان برای قرارگرفتن در ترکیب ثابت، همان‌قدر که او را از نیکبخت دور می‌کند، استیلی را به سرمربیگری نزدیک.

کد خبر 40173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز