یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

احمد میرخدائی: دیروز همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان مازندران، بخش‌هایی از محورهای چهارخطه هراز و فیروزکوه زیر بار ترافیک رفت تا مسافران نوروزی شمال، امسال را کمتر در جاده‌های این منطقه بگذرانند.

وزارت راه

به گزارش همشهری، محور هراز، یکی از کوتاه‌ترین و زیباترین جاده‌هایی است که مرکز کشور را به استان مازندران متصل می‌کند و به‌صورت میانگین روزانه 20تا 40هزار دستگاه وسیله نقلیه در آن تردد می‌کنند؛ اما همواره در ایام پیک سفر، وضعیت ترافیکی آن به‌گونه‌ای می‌شود که برای روان‌کردن تردد خودروها، چاره‌ای جز یکطرفه کردن مسیر باقی نمی‌ماند.

بر این اساس، سال 89 بود که کلنگ چهارخطه‌کردن جاده هراز به زمین خورد و مقرر شد در یک پروسه 5ساله، این محور 181کیلومتری به اتمام برسد؛ اما این رؤیا عملا راه به‌جایی نبرد و با روی کار آمدن دولت یازدهم دوباره عملیات چهارخطه‌کردن این محور در دستور کار جدی وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

بر اساس گزارش اداره کل راه و شهرسازی مازندران، 101کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی استان مازندران قرار دارد که تاکنون 63کیلومتر از آن زیرسازی و آسفالت شده و هنوز 35کیلومتر از آن باقی مانده است. دیروز عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از مسیر جاده هراز عازم استان مازندران شد و ضمن کلنگ‌زنی ساخت 3‌دهنه پل در این محور، 8کیلومتر از مسیر تعریض شده را در محور هراز نیز افتتاح کرد.

عبدالله بهادری، مدیرکل راه و شهرسازی مازندران می‌گوید: قطعاتی که با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید، به طول 8کیلومتر در محدوده «کلرد - چلاو»، «سیاه بیشه - لهاش» و «بایجان - لاسم» قرار دارند و برای زیرسازی، آسفالت و ساخت ابنیه در آنها، حدود 60میلیارد تومان هزینه شده است.

  • محور فیروزکوه - قائمشهر چهارخطه شد

جاده فیروزکوه - قائمشهر یکی از محورهای ارتباط‌دهنده استان مازندران به پایتخت و نقاط مرکز کشور است که دیروز با افتتاح آخرین قطعه از طرح تعریض آن، به‌طور کامل چهارخطه شد. به گزارش ایرنا، قطعه پایانی طرح تعریض و چهارخطه‌کردن محور فیروزکوه - قائمشهر در محدوده «سرخ کلا - شیرگاه» بود که تکمیل آن به علت سختی کار و مشکلاتی مانند تملیک املاک، زمان‌بر شده و عاقبت دیروز با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مورد بهره‌برداری قرار گرفت .

حسین کلهر، مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال کشور می‌گوید: زیرسازی، ساخت ابنیه و تملک اراضی مربوط به این قطعه 4کیلومتری، حدود 40میلیارد تومان هزینه در برداشته و با تکمیل آن محور 187کیلومتری قائم‌شهر- تهران به‌طور کامل چهارخطه شد. به گفته کلهر حدود 80درصد از اجرای طرح چهارخطه‌کردن این محور در حوزه استحفاظی مازندران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده و در مجموع برای اجرای آن حدود 500میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است.

  • چشم 800دوربین به‌سرعت خودروها

وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کنترل سرعت خودروهای عبوری از جاده‌های کشور در تعطیلات نوروزی، بیش از 800دستگاه دوربین سرعت‌سنج ساماندهی شده است.

عباس آخوندی دیروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از قطعه پایانی طرح چهار خطه‌کردن محور سوادکوه در استان مازندران، افزود: از این 800دوربین، حدود 700دستگاه به‌صورت ثابت در سطح جاده‌های کشور سرعت خودروها را ثبت می‌کنند و 100دستگاه دوربین متحرک نیز برای این کار پیش‌بینی شده است. به گفته آخوندی، بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده میان وزارت راه و شهرسازی و پلیس‌راه، با رانندگان متخلف در تعطیلات نوروزی 97 به‌شدت برخورد خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی پیش رو برآورد می‌شود حدود 20میلیون دستگاه خودرو در جاده‌های کشور تردد کنند، تصریح کرد: به دلیل ناآشنایی بیشتر رانندگان با جاده‌ها، باید برای کاهش سوانح رانندگی دقت بیشتری به کار گرفت ضمن اینکه به رانندگان توصیه می‌شود با سرعت مطمئن برانند و قوانین راهنمایی و رانندگی را برای حفظ جان خود و دیگران رعایت کنند.

  • 5درصد مسافران با قطار جابه‌جا شدند

باوجود برنامه‌ریزی‌هایی که در طول سال‌های گذشته برای افزایش تقاضای سفر ریلی انجام شده هنوز این بخش از حمل‌ونقل ایران نتوانسته به ایده‌آل‌های خود نزدیک شود، هرچند آمارهای جدید راه‌آهن نشان می‌دهد که مسافران این بخش در سال ۱۳۹۶ رشدی قابل‌قبول داشته‌اند. براساس آمارهای جدید منتشر شده از سوی راه‌آهن، در 11ماه سال‌جاری بیش از ۲۴ میلیون مسافر از طریق شبکه ریلی حمل‌ونقل ایران جابه‌جا شده‌اند که حدود 5درصد کل مسافران کشور را شامل می‌شود و نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۶.۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، راه‌آهن همچنین اعلام کرده که در سال گذشته ۲۸۴ واگن مسافری با سن بالای ۳۰ سال را از رده خارج کرده و ۴۷۲ واگن جرم‌گیری و ۱۰۰ واگن نیز بهسازی شده‌اند. همچنین در عملکرد سال ۱۳۹۶ این شرکت آمده که راه‌اندازی قطارهای گردشگری در مسیرهای مختلف کشور موجب افزایش ظرفیت و بهره‌وری شده و همچنین آغاز به‌کار قطارها در مسیرهای جدید مانند اصفهان - زاهدان، نخجوان - مشهد، همدان - مشهد و راه‌اندازی دو قطار پنج ستاره جدید ازجمله اقداماتی بوده که در سال‌جاری صورت گرفته است.

راه‌آهن همچنین اعلام کرده که این شرکت تا پایان برنامه ششم توسعه مکلف به جابه‌جایی بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر معادل ۲۰ درصد حمل‌ونقل عمومی کشور شده که ازاین‌رو نیاز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجه را در این بخش نشان می‌دهد. با توجه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌های سال آینده تأمین مالی خرید ۴۵۰ واگن ریل باس از کره‌جنوبی،

تأمین مالی سه میلیارد دلار خرید ناوگان باری، لوکوموتیو و مسافری از روسیه، گشایش اعتبارات اسنادی مربوط به برقی‌کردن خط تهران - مشهد و اجرای عملیات قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان ازجمله برنامه‌ریزی‌هایی است که به‌منظور گسترش نفوذ راه‌آهن در عرصه حمل‌ونقل ایران در دستور کار قرار گرفته است. راه‌آهن همچنین اعلام کرده که در نوروز ۱۳۹۷ با فراهم کردن بیش از یک‌میلیون و ۸۷۲ هزار صندلی رشدی ۱۵ درصدی را از نظر ظرفیت و رشدی ۱۳.۸ درصدی را از نظر افزایش تعداد صندلی ایجاد کرده است.

کد خبر 401230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha