همشهری آنلاین: بقایای به جا مانده از ناو هواپیما‌بر یو اس اس لکسینگتون که در نبرد با ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم غرق شد، پس از ۷۶ سال در بستر دریای مرجانی در سواحل شرقی استرالیا کشف شد.

ناو

براساس گزارش ساينس الرت، قايق اكتشافي پترل كه به يكي از بنيانگذاران شركت مايكروسافت، پل آلن تعلق دارد، از بقاياي لكسينگتون در عمق سه كيلومتري و در فاصله 926 كيلومتري از استراليا تصويربرداري كرده‌است.

اين كشتي به همراه ناو يو اس اس يورك‌تاون در نبرد درياي مرجاني كه در ماه مي 1942 عليه سه ناو ژاپني درگرفت، حضور داشت. اين اولين نبرد "ناو در برابر ناو" در جهان بوده‌است.

در اين نبرد لكسينگتون مورد اصابت چندين اژدر و بمب قرار گرفت و به اولين سانحه ناوي در تاريخ تبديل شد. با توجه به مقاومت ناو ديگر، 2770 خدمه لكسينگتون به همراه كاپيتان و سگش "وگز"نجات پيدا كردند.

پل آلن تصوير ثبت شده از بقاياي اين ناو را به مرداني كه در آن خدمت كرده‌اندو سربازاني كه امروز در ارتش آمريكا خدمت مي‌كنند تقديم كرده‌است. رابرت كرفت مدير برنامه زيردريايي پل آلن مي‌گويد كشف بقاياي اين ناو يكي از اولويت هاي پروژه بوده‌است زيرا اين ناو يكي از مهمترين كشتي‌هايي است كه در جنگ جهاني دوم ناپديد شد.

به گفته وي مكان‌يابي و برنامه‌ريزي براي يافتن لكسينگتون با همكاري نزديك پل آلن انجام شده و 6 ماه زمان صرف اينكار شده‌است. اكتشافات پل آلن تاكنون منجر به كشف ناو‌هاي ايندياناپليس، وارد، استوريا، كشتي جنگي ژاپني موساشي و ناوشكن ايتاليايي آرتيلير شده‌است.

کد خبر 400245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha