همشهری آنلاین: یک مطالعه جدید ناسا نشان داده است که در سال‌های اخیر، افزایش کلی سطح دریاهای روی کره زمین به جای افزایش با یک روند ثابت، با سرعت بیشتری در جریان بوده است.

تغییرات اقلیمی تا سال ۲۱۰۰ افزایش سطح دریاها را ۲ برابر می‌کند

به گزارش ایسنا، مطالعه "آژانس فضایی آمریکا" بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده طی 25 سال انجام شده است.

ناسا گفت: افزایش ذوب یخ در قطب جنوب و گرینلند عامل اصلی این شتاب است. این سرعت چشمگیر می‌تواند افزایش پیش‌بینی شده سطح دریاهای کره زمین را تا سال 2100 دو برابر کند.

اگر میزان افزایش سطح دریا با این سرعت در جریان باشد، در این صورت سطح دریا تا سال 2100 تقریبا 66 سانتی‌متر افزایش پیدا خواهد کرد. این پدیده ممکن است برای شهرهای اطراف خطوط ساحلی مشکل‌ساز باشد.

استیو نِرم (Steve Nerem)، سرپرست این مطالعات می‌گوید: این ارزیابی، تقریبا یک تخمین محافظه‌کارانه است. استخراج این اطلاعات، این فرضیه را ایجاد می‌کند که روند تغییرات سطح دریاها در آینده نیز مطابق با تغییرات صورت گرفته طی 25 سال اخیر ادامه خواهد یافت.

گفتنی است که افزایش گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر زمین سبب افزایش دمای آب و هوا می‌شود و از دو طریق موجب افزایش سطح دریاها می‌گردد. اول این که میزان آب‌های گرم در حال گسترش است. این افزایش حرارت آب موجب نیمی از افزایش هفت سانتی‌متری سطح آب‌های جهانی طی 25 سال گذشته بوده است. دوم این که یخ‌های سطح زمین ذوب شده و وارد آب می‌شوند و موجب افزایش سطح آب دریا در سراسر جهان می‌شوند.

به گفته ناسا، تغییرات آب و هوا به تغییرات متعددی از قبیل تغییرات گیاهان و گل‌ها در زمان شکوفایی آن‌ها اشاره دارد که باعث سرعت بخشی به ذوب یخ‌های قطب شمال و جنوب و گرینلند و کاهش یخچال‌های کوهستانی و افزایش سطح دریا می‌گردد. این تغییرات به علت گرمایش هوا است که عمدتا به علت سوزاندن سوخت‌های فسیلی توسط انسان است و گازهای گلخانه‌ای را به هوا منتقل می‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

کد خبر 400151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha