همشهری آنلاین: استاندار قم با اشاره به نقش مهم و مؤثر تالاب مره در مقابله با گرد و غبار در مرکز کشور، خواستار ثبت این تالاب ارزشمند در کنوانسیون بین‌المللی رامسر شد.

خشک شدن تالاب‌های قم زنگ خطر جدی برای پایتخت

به گزارش ایسنا، سید مهدی صادقی در بازدید از تالاب مره و منطقه شکار ممنوع مسیله اظهار کرد: اکوسیستم‌های طبیعی علاوه بر جنبه‌های زیست محیطی، دارای ارزش‌ها و کارکردهای اجتماعی نیز هستند.

وی با بیان این که تالاب مره با توجه به موقعیت جغرافیایی دارای کارکردهای محلی و منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد: این منطقه ارزشمند باید به صورت گسترده و مستمر مورد نظارت و پایش قرار گرفته و پیگیری‌های لازم برای ثبت آن در کنوانسیون بین‌المللی رامسر انجام شود.

استاندار قم بر تأمین حقابه‌های تالاب‌ها و رودخانه‌های استان تأکید کرد و گفت: تالاب مره در صورت پرآبی در همه ایام سال، می‌تواند نقش بسیار مهم و مؤثری در مقابله با گرد و غبار در استان قم و مرکز کشور داشته باشد و همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در این زمینه مسئولیت دارند.

وی در پایان از تلاش‌ها و اقدامات انجام گرفته از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم در حفظ و حراست از تالاب ارزشمند مره قدردانی کرد و گفت: حفاظت و جلوگیری از تخریب محیط زیست در این منطقه محروم، در حفظ سلامت و معیشت مردم بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این بازدید با بیان این که حفظ و احیای تالاب‌های استان قم نقش بسیار مؤثری در کاهش و مقابله با گرد و غبار در ایران مرکزی دارد، گفت: خشک شدن تالاب‌های استان قم، گرد و غبار در مرکز کشور را به شدت افزایش خواهد داد و این یک زنگ خطر جدی برای پایتخت و دیگر استان‌هاست.

وی بر ضرورت پیگیری حقابه تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم تأکید کرد و گفت: تالاب مره با وجود اهمیت اکولوژیک فوق‌العاده و میزبانی از حدود 6 هزار پرنده مهاجر، در حال حاضر یک سوم آن دارای حیات بیولوژیک فعال است و تأمین حقابه این تالاب ارزشمند بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم پیگیری جدی برای تخصیص 154 میلیون مترمکعب حقابه زیست محیطی استان را مورد توجه قرار داد و گفت: عدم توجه به عرصه‌های تالابی در قم، زنگ خطر جدی برای استان‌های مرکز کشور بوده و در صورت ادامه روند تخریب و خشکسالی، گرد و غبار پایتخت را نیز فرا خواهد گرفت.

وی با اشاره به پیگیری مسئولان اجرایی استان قم برای رفع موانع در تأمین حقابه رودخانه شور، از انجام پایش منظم و مستمر در تمامی مناطق و زیستگاه‌های حساس استان با وجود کمبود شدید منابع مالی و نیروی انسانی خبر داد و گفت: با جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های لازم، به دنبال ثبت تالاب مره در کنوانسیون بین‌المللی رامسر هستیم.

کد خبر 399486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha