فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: برای نخستین بار در قم فلامینگوی کوچک در تالاب مره مشاهده شد که این یک رکورد کم‌نظیر در کشور است.

فلامینگوی کوچک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  محمدرضا عابدی‌مقدم افزود: در سال‌های گذشته با ارتقای سطح حفاظتی تالاب مره به منطقه شکار ممنوع و آبگیری مناسب این تالاب، مهاجرت پرندگان به این زیستگاه ارزشمند افزایش چشمگیری داشته است.

تاکنون ۹۵ گونه پرنده در تالاب‌های استان قم مشاهده و رصد شده است، برای نخستین بار در قم، پرنده کمیاب فلامینگوی کوچک توسط دو نفر از دوستداران طبیعت رحیمی و اکبری در تالاب مره مشاهده شد که این یک رکورد کم‌نظیر در کشور است.

 بر اساس اعلام کمیته ثبت پرندگان ایران، فلامینگوی کوچک به غیر از سال گذشته در تالاب شادگان خوزستان، آخرین بار ۱۱۶ سال پیش در تالاب‌های سیستان و بلوچستان مشاهده شده و این پرنده مهاجر یک گونه جدید برای قم و سومین ثبت این گونه در ایران است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست قم بر ضرورت تأمین حقابه‌های زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان قم تأکید کرد و گفت: تالاب‌های قم در کریدور مهاجرتی پرندگان قرار گرفته و تأمین حقابه تالاب‌های قم، علاوه بر مقابله مؤثر با پدیده گرد و غبار در مرکز کشور، موجب بهبود وضعیت و حفاظت هرچه بهتر از این زیستگاه‌های طبیعی می‌شود.

فلامینگوی کوچک با قد حدود ۸۵ سانتیمتر و منقار تیره و گردن و زیر دم صورتی به عنوان گونه متمایز از فلامینگوی بزرگ (با قد ۱۳۰ سانتیمتر) محسوب می‌شود.

کد خبر 587511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha