همشهری‌آنلاین: دبیرکل سازمان ملل خواستار یک تلاش جهانی جدید برای خلاصی از تسلیحات اتمی شد اما در عوض نمایندگان قدرت‌های اتمی که چندین دهه است درخصوص خلع تسلیحات اتمی با یکدیگر اختلاف دارند، واکنش محتاطانه‌ای نشان دادند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس خلع تسلیحات اتمی در مقر سازمان ملل گفت: بسیاری از کشورها همچنان به‌اشتباه فکر می‌کنند که تسلیحات اتمی جهان را امن‌تر می‌كند.

گوترش افزود: نگرانی بسیار شدید و توجیه‌پذیری در سراسر جهان نسبت به تهدید جنگ اتمی وجود دارد. کشورها بر این عقیده اشتباه پافشاری می‌کنند که تسلیحات اتمی جهان را امن‌تر می‌سازد اما در سطح جهانی ما باید در مسیر شکل دادن یک جریان جدید برای امحای تسلیحات اتمی گام برداریم.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کنفرانس خلع تسلیحات اتمی، اصلی‌ترین نشست جهانی درخصوص خلع تسلیحات اتمی‌ست اما از سال ۱۹۹۶ میلادی به خاطر اختلاف‌ها و بی‌اعتمادی‌ها میان قدرت‌های اتمیِ رقیب به بن‌بست رسیده است.

سفیران آمریکا، چین و فرانسه تاکید کردند که نگرانی‌های خود را نسبت به جو امنیتی کنونی به اشتراک گذاشته‌اند اما درحقیقت اظهاراتشان بیانگر یک تقلا و مسیری دشوار برای پایان دادن به دو دهه بن‌بست در مذاکرات اتمی بود.

رابرت وود، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: مذاکره‌کنندگان باید واقع‌بین باشند و بپذیرند که خلع تسلیحات اتمی در یک بازه زمانی کوتاه "واقع‌بینانه نیست".

او افزود: الان زمان ابتکارعمل‌های جدید درخصوص خلع تسلیحات اتمی نیست اما آمریکا به این هدف امیدوارکننده برای امحای تسلیحات اتمی متعهد است و به تعهدش پایبند خواهد بود.

وود افزود: حتی در این زمان دشوار آمریکا به دنبال ایجاد برنامه‌هایی خواهد بود که بتواند تاثیر مثبتی در ایجاد شرایط برای مذاکرات آتی حول محور خلع تسلیحات اتمی داشته باشد.

فو کونگ، سفیر چین در سازمان ملل گفت: چین از تلاش‌های گوترش قدردانی می‌کند اما نباید عجله‌ای در این مسیر باشد. کاهش نقش تسلیحات اتمی در دکترین امنیت ملی و کنار گذاشتن سیاست بازدارندگی اتمی بر مبنای اول استفاده از تسلیحات اتمی می‌تواند در حال حاضر عملی‌ترین و امکان‌پذیرترین برنامه برای خلع تسلیحات اتمی باشد.

آلیس گیتون، سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: این بیانیه گوترش کاملا به جا و به موقع بود اما خلع تسلیحات اتمی نباید دستوری و تحکمی باشد. این مساله نیازمند شکیبایی، استقامت و واقع‌گرایی است.

گوترش گفت: این مذاکرات نه تنها تسلیحات اتمی، شیمیایی و غیر اتمی بلکه باید تسلیحات بدون سرنشین و کشنده خودکار و همچنین سیستم‌های هوش مصنوعی، بیو تکنولوژی و مستقر در فضا را هدف گیرد.

او افزود: در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار سلاح اتمی در سراسر جهان وجود دارد و تجارت تسلیحاتی بیش از هر زمان دیگری نسبت به جنگ سرد رو به رونق است.

گوترش تصریح کرد: تابوها درخصوص انجام آزمایش اتمی و استفاده از تسلیحات شیمیایی به خطر افتادند و مذاکرات درخصوص تسلیحات اتمی تاکتیکی در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌روند.

اخیرا دیپلمات‌ها و کارشناسان خلع تسلیحات اتمی درباره ابتکارعمل گوترش با مقام‌هاي سازمان ملل مذاکره کردند و قرار است گوترش برنامه‌هایش را در ماه آوریل یا مه با اقدام‌هايی عملی و قابل اجرا آغاز کند.

گوترش گفت: چالش‌ها بسیار بزرگ و عظیم هستند اما تاریخ نشان داده که دستیابی به یک توافق درخصوص خلع تسلیحات اتمی و کنترل تسلیحاتی حتی در دشوارترین لحظه‌ها ممکن بوده‌است.

کد خبر 399474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha