مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش سالانه وزارت اطلاعات آمریکا از ارزیابی تهدید‌های جهانی حاوی ارزیابی تهدید‌های بالقوه توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا است که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کنند، و امسال فعالیت‌های فضایی نیز به آن افزوده شده‌است.

فضا

براساس گزارش ساينس الرت، طي سال‌هاي اخير تهديد‌هايي مانند ساخت و تكثير سلاح‌ها، جنگ‌هاي منطقه‌اي، روند‌هاي تجاري،‌تروريسم و تروريسم سايبري در اين گزارش‌هاي سالانه مطرح بودند اما در ارزيابي سال جديد پيشرفت‌هاي فضايي نيز در دسته تهديد‌هاي امنيت ملي آمريكا عنوان شده‌اند.

براساس ارزيابي اين گزارش توسعه صنعت فضايي در جهان، رشد همكاري‌ها ميان بخش‌هاي خصوصي و عمومي، و رشد كشورهاي مختلف در زمينه فضايي مي‌تواند امنيت ملي آمريكا را تهديد كند.

براساس اين گزارش، دو عامل اصلي اين تهديد چين و روسيه هستند زيرا طي سال‌هاي اخير در زمينه توسعه فناوري‌هاي تجسس فضايي، ارتباطات و سيستم‌هاي موقعيت‌ياب فعاليت‌هاي خود را توسعه داده‌اند. براساس اين گزارش اين فعاليت‌ها علاوه بر افزايش توانايي‌هاي فضايي،‌توانايي‌هاي نظامي اين كشورها را نيز افزايش مي‌دهد.

جنبه كليدي توسعه تهديد‌كننده در اين كشورها در بخشي با عنوان "فناوري‌هاي نوظهور و مخرب" تشريح شده‌است، بخشي كه همه‌چيز،‌از توسعه هوش مصنوعي گرفته تا فناوري‌هاي اينترنتي و مواد پيشرفته را پوشش مي‌دهد. به طور خلاصه،‌تنها توسعه راكت‌ها و فضاپيماهاي جديد نيست كه موجب نگراني آمريكا شده‌است، بلكه فوايدي مانند توليد مواد سبك‌تر و ارزان‌تر، اشتراك‌گذاري سريعتر اطلاعات و سرعت بالاتر توليد نيز باعث احساس خطر آمريكا شده‌است.

براساس اين گزارش فناوري‌هاي نوظهور و كاربري‌هاي جديد از فناوري‌هاي موجود منجر به افزايش سرعت رقباي آمريكا در توليد سلاح و سيستم‌هاي دفاعي براي انجام حملات شديد‌تر و سريعتر به نقاط دورتر خواهد شد. اصلي‌ترين فناوري كه در اين گزارش به آن اشاره شده،‌ سلاح ضد ماهواره ASAT است كه از آن به عنوان تهديدي جدي ياد شده‌است زيرا مي‌تواند تاثيرگذاري نظامي آمريكا و متحدانش را كاهش داده و ارتباطات جهاني را مختل سازد.

استقرار سلاح‌هاي انرژي مستقيم و افزايش فعاليت‌هاي مداري با نام انجام آزمايش‌هاي علمي از ديگر نگراني‌هايي است كه آمريكا نسبه به فعاليت‌هاي فضايي روسيه و چين دارد.

کد خبر 399231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha