همشهری آنلاین: مقامات دولتی هند اعلام کردند مقامات دولتی و شرکت‌های صنعتی آمریکا فشارهای خود را بر این کشور جهت کاهش تعرفه‌های گمرکی افزایش داده‌اند.

فشار آمریکا بر هند جهت کاهش تعرفه های گمرکی

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه تایمز ایندیا در روز شنبه، این درخواست پس از آن انجام شد که هند به منظور حمایت از طرح نارندرا مودی مبنی بر ساخت هند تعرفه های گمرکی برای چندین کالا را افزایش داد.

شرکت خودرو سازی فورد آمریکا که دارای دو کارخانه در هند است ، بویژه خواهان کاهش تعرفه های گمرکی این کشور در خصوص قطعات خودرو شده است.

این درحالی است که شرکت اپل نیز خواهان کاهش مالیات و تعرفه های گمرکی برای ادامه فروش محصولات خود در هند شده است. پس از افزایش تعرفه های گمرکی ، محصولات شرکت اپل در بازار 10 میلیارد دلاری گوشی های همراه هند کاهش چمشگیری داشته است.

هند و آمریکا دارای روابط سیاسی و اقتصادی گرم و نزدیکی هستند. نارندرا مودی نخست وزیر هند تابستان گذشته به آمریکا سفر کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را به آغوش کشید. اما اختلافات تجاری بر روابط دو کشور سایه افکنده است.

یک مقام دولتی آمریکا گفت: دولت هند باید تعرفه های گمرکی که سبب تیره شدن روابط تجاری میان دو کشور شده است را کاهش دهد.

ترامپ ماه گذشته خواهان کاهش تعرفه های گمرکی هند برای صادرات موتورسیکلت های هارلی دیویدسن شد. پس از این درخواست هند، گمرک موتورسیکلت های لوکس را از 75 درصد به 50 درصد کاهش داد.

اما این اقدام رئیس جمهور آمریکا را راضی نکرده است. وی اعلام کرده آمریکا خواهان لغو تمام تعرفه های گمرکی برای محصولات آمریکایی است و واشنگتن در مقابل کشورهایی که برای محصولات آمریکایی تعرفه گمرکی درنظر می گیرند اقدام متقابل خواهد کرد.

کنگره آمریکا نیز از یک سال گذشته سعی کرده است برای رفع موانع تجاری و لغو تعرفه های گمرکی بر هند فشار بیشتری وارد کند. این درحالی است که جمهوری خواه ها نیز خواهان مذاکره با هند در این خصوص شده اند.

یک جمهوریخواه آمریکایی گفت: ما هفته گذشته نگرانی خود را به دولت هند برای افزایش تعرفه های گمرکی فراتر از نرخ های سازمان تجارت جهانی اعلام کردیم.

هند در ماه دسامبر، مالیات بر واردات کالاهای الکتریکی مانند تلفن های همراه و تلویزیون را افزایش داد. این کشور در ماه جاری نیز 40 مورد دیگر از اقلامی که شامل افزایش مالیات می شوند را در بودجه خود اعلام کرد. این محصولات شامل عینک آفتابی، آبمیوه و قطعات خودرو بودند.

هند می گوید که این اقدام با هدف ایجاد فرصت برای رشد صنعتی داخلی و همچنین به منظور افزایش سهم تولید در تولید ناخالص داخلی به حدود یک چهارم از 15 درصد کنونی و ایجاد ده ها هزار شغل مورد نیاز برای یک نیروی کار جوان است.

یک مقام در وزارت اقتصاد هند با حمایت از این سیاست دولت اعلام کرد تمهیدات درنظر گرفته شده واکنشی در مقابل اقدامات انجام شده در سایر بخش های جهان است.

وی افزود: زمانی که تمام اقتصاد های بزرگ دنیا از جمله آمریکا و چین سیاست های محافظه کارانه خود را دنبال می کنند، چرا از هند انتقاد می شود.

تجارت دوجانبه میان هند و آمریکا از 20 میلیارد دلار در سال 2001 به 115 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است. آمریکا یک پنجم از محصولات تولیدی و خدمات، هند را وارد می کند و کسری تجاری این کشور با هند از 13 میلیارد دلار در سال 2006 به 31 میلیارد دلار در سال 2016 افزایش یافته است.

یک مقام در سازمان تجارت آمریکا گفت: کارشناسان اقتصادی در حال بررسی تاثیر تعرفه های گمرکی هند بر شرکت های آمریکایی هستند. در دولت ترامپ سازمان های تجارت آمریکا نسبت به موضوع تجارت حساسیت بیشتری از خود نشان می دهد.

کد خبر 399166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha