همشهری آنلاین: معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از برنامه ریزی وایجاد هماهنگی این معاونت با ستاد کل نیروهای مسلح برای تعریف طرح گذراندن خدمت سربازی فارغ التحصیلان دوره دکترا و ارشد در روستاهای زادگاه شان برای انجام آمایش سرزمینی خبر داد.

سید ابوالفضل رضوی

به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی روز یکشنبه در نخستین همایش ملی فناوری های فرهنگی تولید و اشتغال در سالن اجتماعات جابرابن حیان دانشگاه صنعتی شریف در سخنانی با اشاره به وجود بیش از 2580 دهستان با متوسط 24 روستا گفت: برای فارغ التحصیلان دکترا و ارشد در رشته هایی همچون اقتصاد، برنامه ریزی، جغرافیا و جامعه شناسی علاقمند به گذران خدمت سربازی در زادگاه خود در قالب امریه دوره آموزشی تعریف خواهد شد.

وی افزود: این فارغ التحصیلان به جای گذراندن سربازی در سازمان های نظامی و انتظامی هم خدمت بزرگی به اقتصاد کشور می کنند و هم برای فردای خویش شغل تعریف کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه به طور معمول در دنیا سرمایه ها به بخش های مختلف از جمله فیزیکی و غیر ملموس تقسیم بندی می شود، افزود: متاسفانه ما از سرمایه های پنهان و ناملموسی همچون سرمایه های فرهنگی خویش شامل اداب رسوم اجتماعی، بازی های محلی که در توسعه اقتصاد و درآمدزایی کشور دارای تعیین کننده بوده است، غافل بوده ایم.

وی با اشاره به استفاده و نامگذاری برخی کشورها از بازی های محلی کشورمان و تبدیل این بازی ها به ورزش لوکس و درآمدزا گفت: این در حالی است‌که بسیاری از استان های ما دارای بیش از ۱۵۰ نوع بازی محلی هستند که البته همه آنها دارای فلسفه هستند.

رضوی با اشاره به اینکه، تنوع غذایی ایران در هیچ جای دنیا وجود ندارد، به برگزاری سومین نمایشگاه محصولات و تولیدات روستایی در اسفندماه سالجاری اشاره کرد و خاطرنشان کرد:سال گذشته بیش از ۱۰ شبکه خارجی از کشورهای مختلف از این نمایشگاه فیلمبرداری کردند که مطمئنا ازاین محصولات الگوبرداری و تبدیل به منبع درآمدی برای کشورشان خواهند کرد.

وی به رقابت سه کشور ایران، هند و چین در صنایع دستی و همچنین تعداد دانشگاه های سه کشور اشاره و با بیان اینکه، ایران دارای۲۶۴۰ دانشگاه، چین ۲۴۸۱ و هند ۱۶۲۰ می باشد، افزود: این در حالی است که جمعیت ایران به هیچ‌وجه با چین و هند قابل مقایسه نیست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز ۴۳ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده اند ادامه داد: واقعیت این است که در حوزه دانشگاه تنها بدنبال اخذ مدرک تحصیلی و کاغذ بوده ایم و آموزش ها دانشگاه های ما کاربردی و تحقیقاتی نبوده است.

وی ضمن تاکید بر ایجاد تحول در سیستم نظام آموزشی کشور به سمت کاربردی گفت:متاسفانه امروز فارغ التحصیلان رشته های عملیاتی همچون کشاورزی، معدن و زمین شناسی بدنبال کارهای زیرزمینی هستند.

رضوی بخش صنایع دستی، آداب رسوم و بازی های محلی را دارای ظرفیت بسیار بالا برای اشتغالزایی و تولید ثروت در کشور دانست و بر ایجاد و رونق هرچه بیشتر استارت آپ های روستایی در این حوزه ها تاکید کرد.

وی به تصمیم این معاونت برای تشکیل سازمان مردم نهاد توسعه ای پیشرو برای توسعه روستاها خبر داد و گفت:شما می توانید در قالب یک تشکل یک استان یا چند روستا را تقبل کرده و تمام نقاط قوت و ضعف روستاها را شناسایی و طرح ها ارائه کنید.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد:ما در حال حاضر برای اشتغال پایدار در روستاهای مرزی وام ۴درصد و غیرمرزی ۶ درصد پرداخت و شرایط اخذ وثیقه ها نسبت به گذشته راحت تر شده است.

کد خبر 398697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha