همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: راهکار توسعه سواحل مکران، احیای تمدن دریایی است.

خانزادی

به گزارش ایرنا، امیردریادار حسین خانزادی امروز شنبه در چهارمین کنفرانس بین المللی خلیج فارس با رویکرد توسعه سواحل مکران؛ چالش ها و راهکارها افزود: برای رسیدن به توسعه مکران ، اگر تمدن دریایی در کشور شکل نگیرد باید صبر کنیم تا فشار توسعه ما را به آن سمت ببرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران و جاسک اظهار کرد:تاکید مقام معظم رهبری براین امر نشان می دهد که هنوز ابتدای راه هستیم که باید تلاش بیشتری برای رسیدن به این هدف به کار گیریم.

خانزادی ادامه داد: دنیا انتظار دارد ایران به اندازه نام ، تاریخ، تمدن ، وسعت و نگاه اسلامی آن در دریاها حضور داشته باشد که امیدواریم هر چه زودتر حاصل شود.

وی با اشاره به اهمیت دریا در توسعه کشورها افزود: ٨٠ درصد مردم دنیا کنار دریاها و یا در فاصله ٢٠٠ کیلومتری آن زندگی می کنند، همچنین ٧٠ درصد کره زمین را آب فرا گرفته است.

وی گفت:ایران هم از شمال و جنوب مرز آبی دارد و به عبارتی یک کشور دریایی هستیم ، اما آیا توانستیم از منافع دریایی بهره مند شویم؟

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:٩٠ درصد تجارت جهانی کالا از طریق دریاها انجام می شود؛ از ٢٠٠ کشور دنیا ٤٤ کشور در خشکی محصور است و بقیه به نوعی با دریاها در ارتباط هستند.

وی افزود:٣٦ کشور در حاشیه اقیانوس هند قرار دارد؛ اما آیا تمام آنها در این ٩٠ درصد تجارت سهیم هستند؟

امیر دیادار خانزادی تاکید کرد: دریا در انحصار برخی قدرت ها قرار دارد که اگر دنبال قدرت دریایی هستیم باید آنها را بشناسیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: ایران مرزهای گسترده و معنی داری با دریا دارد، ٣٠ درصد مرزهای کشور آبی است که می توانیم به نحو مطلوبی از آن بهره مند شویم.

وی گفت:٩٠ درصد صادرات و واردات کالا در ایران از طریق دریاها انجام می شود.ایران در مرکز راهبردی حمل انرژی جهان قرار دارد. ایران یک کشور دریایی است و شکل بهره مندی آن از دریا همانند کشورهای دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تاکید کرد: اگر می خواهیم به عنوان یک کشور دریایی نقش ایفا کنیم باید از قدرت دریایی بهره مند شویم که این قدرت همان توانایی یک ملت در استحصال منافع خویش از دریا ها و اقیانوس ها با به کارگیری مناطق دریایی برای فعالیت های سیاسی، اقتصادی و نظامی است.

وی اظهار کرد: روابط بین سیاست، قدرت، جفرافیا و مسایل کلیدی جغرافیایی یک منطقه ، قدرت دریایی و منافع ملی را ایجاد می کند.

دریادار خانزادی گفت:مساله این است که آنهایی که قدرت دریایی هستند تلاش می کنند تا از منافع دریا به نحو مطلوب ایتفاده کنند و این انحصار را حفظ کنند که با استفاده از تمدن دریایی می توان به این منافع دست یافت.

وی گفت: اگر ملتی بخواهد تمدن دریایی باشد باید دریا مهمترین درگاه آن در ارتباط با دنیای بیرون باشد، اگر ایران می خواهد اینطور باشد باید نقطه اتکا آن به شهرهای ساحلی باشد، برای رسیدن به این هدف باید تمدن دریایی در کشور شکل گیرد و ملت پیوندشان را با دریا استوار کنند.

دریادار خانزادی گفت: رییس جمهوری از مکران به عنوان دروازه ملل یاد می کند که برای توسعه آن باید تمدن دریایی برقرار شود.
چهارمین همایش بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس از امروز شنبه 28 بهمن ماه به مدت 2 روز در کتابخانه ملی ایران در حال برگزاری است.

کد خبر 398525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha