دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست مدیریت شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور گفت: سامانه ای بارشی از غرب وارد کشور شده که با نفوذ آن برف، باران و باد کشور را فرا می گیرد.

زمستان

مسعود حقیقت در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این سامانه امروز (دوشنبه 23 بهمن) مناطقی از شمال غرب شامل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، دامنه‌های زاگرس مرکزی، چهارمحال و بختیاری، همدان، شمال خوزستان، البرز مرکزی به ویژه در استان‌های قزوین، البرز ، تهران و قسمت‌هایی از سمنان و به تدریج نوار شمالی و مناطقی از شمال شرق کشور را در بر می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این سامانه بارش باران، برف و وزش باد شدید را در بسیاری از مناطق یاد شده به همراه دارد.

حقیقت ادامه داد: سه‌شنبه این سامانه در استان‌های ذکر شده تقویت می‌شود و علاوه بر این استان‌ها، دامنه‌های جنوبی زاگرس مانند شمال استان فارس، کهگیلویه و بویر احمد، بخش‌هایی از استان خوزستان به ویژه شرق این استان، بخش‌هایی از مرکز کشور به ویژه غرب استان اصفهان را در بر می‌گیرد.

وی گفت: این سامانه تا ظهر چهارشنبه در این مناطق فعال است و از بعد ازظهر چهارشنبه به تدریج از میزان بارش‌ها در نیمه غربی کشور کاسته می‌شود و تمرکز بارش‌ها بیشتر بر نوار شمالی و شمال شرق کشور خواهد بود، یعنی سامانه به سمت شرق گسترش می‌یابد که می‌تواند در مناطق جنوبی‌تر با رعد و برق نیز همراه باشد.

حقیقت افزود: انتظار می رود این سامانه روز پنج شنبه به طور کلی از شمال شرق کشور خارج شود و مجددا یک سامانه دیگر به کشور نفوذ می کند که در روزهای بعد درباره آن صحبت خواهیم کرد.

وی گفت: امروز با توجه به وزش باد شدید جنوبی، در استان‌های گیلان و اردبیل افزایش دما را پیش‌بینی کردیم، فردا در نیمه جنوبی و شرقی کشور و چهارشنبه در بیشتر مناطق کشور سرعت وزش باد شدید است که مسافران، دامداران و کشاورزان تمهیدات لازم را داشته باشند.

  • آبگرفتگی معابر در استان‌های غربی

سرپرست مدیریت شبکه پایش سازمان هواشناسی کشور اظهار کرد: در برخی از مناطق به ویژه استان‌های غربی کشور راسته البرز و زاگرس بارندگی شدید است که می‌تواند در برخی از شهرها منجر به آبگرفتگی معابر عمومی شود. وی درباره بارش برف گفت: چون این سامانه گرم است بارش برف بیشتر در ارتفاعات رخ می‌دهد .

  • بارش‌های قابل ملاحظه در تهران

حقیقت افزود: در تهران هم طی امروز، فردا و پس فردا (دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه) بارش خوب و قابل ملاحظه‌ای خواهیم داشت، همچنین سرعت وزش باد به حدی است که آلاینده‌ها را پراکنده می‌کند از این رو پایتخت نشینان این هفته هوای سالم و گاه پاک را در پیش خواهند داشت.

  • هوا گرم می‌شود

وی با اشاره با این که این سامانه از نوع گرم است، گفت: از این رو در نیمه غربی کشور که سامانه نفوذ کرده هوا گرم است اما در نیمه شرقی که هنوز نفوذ نکرده هوا سرد است بنابراین امروز صبح کمینه دما در سربیشه در خراسان جنوبی منهای 9 ، شیروان در خراسان شمالی منهای 6 ، قائن در خراسان جنوبی منهای 6 ، فیروزکوه در استان تهران و گلمکان در خراسان رضوی منهای 5 و گرمترین هم روز گذشته آبادان با 29 درجه بوده است.

حقیقت اظهارکرد: این سامانه از نوع گرم است بنابراین دمای استان‌های جلوی جبهه گرم و پشت آن خنک‌تر می‌شود از این روز توقع داریم پنج شنبه در راستای نوار شمالی کشور هوا قدری سردتر شود. در تهران هم تغییر چندانی در دما ایجاد نمی‌شود.

کد خبر 398101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha