همشهری آنلاین: یک ارتوپد در خصوص پوکی استخوان گفت: پوکی استخوانی که در کشور ما رایج است به دلیل کمبود مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر به وجود می‌آید.

پوکی استخوان

مهدی مقتدایی ارتوپد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفت: استخوان بافتی از بدن به شمار می‌رود که ترکیبات آن شامل مواد معدنی و بافت کلاژن (نوعی پروتئین) است.

وی افزود: اگر بافت کلاژن و مواد معدنی در استخوان کاهش یابد این عضو ضعیف می‌شود. همچنین پوکی استخوانی که در کشور ما رایج است به دلیل کمبود مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر و ... به وجود می‌آید که موجب ضعف در استخوان می‌شود.

مقتدایی اظهار داشت: افزایش سن یکی از مهمترین عوامل کاهش مواد معدنی در استخوان است یعنی همانطور که با افزایش سن دندان‌ها از بین می‌روند و موها سفید می‌شوند با رعایت نکردن نکات تغذیه‌ای استخوان‌ها نیز دچار پوکی خواهند شد.

این ارتوپد گفت: اگر استخوان افراد در جوانی توده داخلی مناسبی داشته باشد، پوکی استخوان ناشی از افزایش سن دیرتر به سراغ آنها می‌رود و اگر توده استخوانی مناسبی وجود نداشته باشد تراکم استخوان (پوکی) زودتر به سراغ بیماران می‌رود.

وی افزود: برای به دست آوردن توده استخوانی مناسب افراد باید در جوانی تغذیه مناسب داشته باشند، همچنین استفاده از لبنیات، مواد پروتئینی و سوء تغذیه نداشتن تأثیر مناسبی در تقویت توده استخوانی دارد.

مقتدایی تصریح کرد: فعالیت بدنی و ورزش کردن از دیگر عوامل مهم در سلامت بافت استخوان است. استخوان یک بافت زنده است و هر چه فشار بیشتری را تحمل کند تقویت می‌شود و تحرک نداشتن بیشتر شدن احتمال ابتلا به بیماری را می‌‌افزاید.

این ارتوپد گفت: دریافت نکردن ویتامین D به اندازه کافی و همچنین برخی از داروها به پوکی استخوان منجر می‌شود.

کد خبر 397934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha