همشهری آنلاین: چاپ دوم کتاب "راهنمای پوشش خبری" نوشته دکتر اکبر نصراللهی پس از بازنگری و اضافه شدن بخش های جدید و با مقدمه پرفسور علی اکبر فرهنگی منتشر شده است.

نصراللهی

تحلیل پوشش خبری رسانه‌های مختلف مکتوب و الکترونیکی با نمونه‌های جدید، آسیب شناسی مصداقی پوشش خبری مطبوعات و رادیو و تلویزیونی، ارائه مدل 70-15-15 و تاکتیک‌های جدید و بومی پوشش خبری و عناوین جدید و کاربردی مانند مدیریت تعارض، تکرار، موضوع، جملات، واژه‌ها، تصاویر و مدیریت چینش و بی طرفی اخبار از جمله ویژگی‌های مهم فصول هفتگانه اثر دکتر نصراللهی در این کتاب است .

پروفسور علی‌اکبرفرهنگی در بخشی از مقدمه چاپ دوم این کتاب نوشته است: "برای اینجانب افتخاری است که تقریظی به کتاب ارزشمند دوست و همکار ارجمند و دانشمند خود، جناب آقای دکتر اکبرنصراللهی بنویسم؛ بدون اغراق ایشان یکی از بهترین استادانی است که در این سال‌ها، جامعه دانشگاهی ما در زمینه خبر و خبرنویسی و پوشش خبری به خود دیده است و این خود حاصل یک تصادف یا بهتر بگویم برنامه‌ریزی هوشندانه خبری فردی-تخصصی بوده است.

پدر مدیریت رسانه افزوده است: "کمتر کسی را دیده‌ام که "تقارن علمی و حرفه‌ای" را در خود یکجا جمع کرده باشد. در کنار این توانمندی‌های علمی و حرفه‌ای، "ذوق سرشار رسانه‌ای" و نیز "شوق درک و تحلیل رویدادها"، از دکتر نصراللهی، "چهره ای بی‌بدیل" ساخته است که تحلیل‌هایش در رسانه‌ها نظر بسیاری به ویژه صاحب‌نظران علم ارتباطات و روزنامه‌نگاری و مدیریت رسانه ها را به خود جلب می‌کند.

دکتر حسن خجسته نیز در مقدمه با تشکر از دکتر نصراللهی نوشته است: «نویسنده کتاب حاضر از آن جهت که هم مسلط به مبانی نظری است و هم به ویژگی‌ها و ضرورت‌های عملی آشنایی فراوانی دارد در کتاب راهنمای پوشش خبری فرصت ایده‌آلی را پیش رو قرار می‌دهد تا خواننده دو بهره همزمان ببرد، هم خود را از جهت نظری مجهز کند و هم تجربه‌های میدان عمل را در سینه حفظ کند و به موقع مورد استفاده قرار دهد.

تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس نیز در مقدمه ناشر کتاب راهنمای پوشش خبری بااشاره به نحیف بودن ادبیات این بحث علمی در کشور و نیاز به پژوهش و انتشارِ یافته‌های جدید در این زمینه افزود:"پژوهشگر ارجمند جناب آقای دکتر نصراللهی گام در این وادی نهاده و با توجه به تجربۀ سال‌ها تدریس و تجربه در این رشته، اثری ارزشمند و جامع را با رویکرد آموزشی تقدیم دانشجویان، علاقه‌مندان و مخاطبان کرده است".

کتاب راهنمای پوشش خبری پنجمین کتاب دکتر اکبر نصراللهی استاد ارتباطات و مدیریت رسانه است که معاونت آموزش و پژوهش خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است. این کتاب هفت فصل دارد؛

در فصل اول اهمیت، تعاریف، ابزارها، رویکردها و راهبردهای پوشش خبری و شیوه‌های اعمال هر کدام از آنها با ذکر مصادیق از رسانه‌های مختلف تشریح شده است.

در فصل دوم، وظایف مدیریت خبر شامل اهمیت، تعاریف، چگونگی و الگوهای مدیریت خبر شامل برنامه‌ریزی، سازماندهی، تصمیم‌گیری و نظارت در خبرهای مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی تبیین شده است.

در فصل سوم، مدیریت موضوع‌های خبری، مدیریت واژه‌ها و جملات، مدیریت تصاویر (تصاویر خشن، تصاویر مجرمان و...)، مدیریت تکرار و مدیریت چینش اخبار به شکل کاربردی و به همراه مصادیقآن در فضای مجازی ، مطبوعات و رادیو و تلویزیون توضیح داده‌ شده است .

فصل چهارم، به تناقض و تعارض در خبر اختصاص دارد. در این فصل ضرورت هماهنگی بین اجزاء و بخش‌های مختلف رسانه و اهمیت تکمیل‌کنندگی پیام، انواع تعارض، علل تعارض و راهکارهایرفع آن آمده است.

فصل پنجم به تاکتیک‌های متنوع و متعدد پوشش خبری و چگونگی اعمال آن در پوشش خبری پرداخته است. تاکتیک‌های پخش مستقیم خبر، اختصاصی‌سازی، میکروفون فعال، بمباران اطلاعات، شروع قبل از دیگران، موازی‌سازی، صدای مردم و کارشناسان، تقدم و تأخر، حساسیت‌زدایی، قرینه و مقایسه، پوشش دوگانه، عادی‌نمایی، دربانی، رفع تکلیف، نقل و قول، کانتکس و زمینه، هزینه از سرمایه، هزینه برای سرمایه، بالا بردن توقع، زمان ایمن برخی از تاکتیک‌های مهم این فصل هستند.

فصل ششم، سه بخش دارد؛ در بخش اول ضمن تشریح چیستی و اهمیت اخبار فوری، ویژگی‌ها، عناصر و فرایند استفاده از آن در تلویزیون، دو خبر فوری مهم تجزیه و تحلیل شده است. در بخش دوم، مدیریت بی‌طرفی در اخبار، شاخص‌های بی‌طرفی و مدل و راهکارهای اعمال آن در خبر آمده است و در بخش سوم مدیریت سابقه خبر تشریح شده است.

و در فصل هفتم، مدیریت اخبار با توجه به ماهیت متفاوت رسانه‌ها، مدیریت تبلیغ در خبر و بازی در خبر تبیین شده است.

علاقمندان می‌توانند کتابراهنمای پوشش خبری را در تهران به آدرس؛ ضلع شمال‌شرقی چهارراه کالج-کوچه شهید سعیدی- بن بست شبنم- طبقه همکف- کتابفروشی تخصصی دانشکده رسانه فارس(تلفن: 88911669-021) و یا از انتشارات کیهان واقع در خیابان انقلاب اسلامی- روبروی دانشگاه تهران- جنب بانک ملت (تلفن: 66469475-021) تهیه کنند.

کد خبر 397773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha