همشهری آنلاین: پیمان استارت میان آمریکا و روسیه وارد مرحله جدیدی شده است. قرار بر کاهش جنگ‌افزارهای هسته‌ای بود. حال آنکه، هر دو قدرت بزرگ جهانی بر آنند تا زرادخانه هسته‌ای خود را کارآمدتر و مدرن‌تر کنند.

تصمیم آمریکا و روسیه به مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای

به گزارش دويچه وله، روز پنجم فوریه (۱۶ بهمن) مرحله بعدی پیمان "استارت" آغاز شد. پیمانی که حدود هفت سال پیش در سایه توافق رهبران دو کشور آمریکا و روسیه شکل گرفت و هدف آن کاهش تسلیحات اتمی دو کشور بود.

باراک اوباما بر آن بود تا با این توافق گامی در راستای جهان عاری از جنگ افزارهای هسته‌ای بردارد. هفت سال پس از آن، و در آستانه شروع مرحله بعدی این پیمان، به نظر می‌رسد که هدف اولیه آن به دست فراموشی سپرده شده است.

آنچه مسئولان تسلیحاتی آمریکا و روسیه در شرایط کنونی دنبال می‌کنند، تلاش برای مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای است.

سایت خبری "تاگس‌شاو" که به شبکه یک تلویزیون آلمان تعلق دارد، با انتشار گزارشی درباره فعالیت‌های دو کشور در زمینه مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود، شروع رسمی مرحله بعدی پیمان "استارت" را اعلام کرده است.

ایالات متحده آمریکا صاحب ۱۳۹۳ کلاهک هسته‌ای است که می‌توانند بر روی موشک‌های قاره‌پیمای این کشور نصب شوند. این موشک‌های قاره‌پیما می‌توانند یا از طریق کشتی‌های جنگی شلیک شوند یا توسط جنگنده‌های آمریکا، مثلا از نوع ب ۵۲ حمل شوند.

تصمیم آمریکا و روسیه به مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای

تعداد کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا کمتر از آن چیزی است که در پیمان "استارت" پیش‌بینی شده است. اما به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی وزارت دفاع آمریکا کمتر به تعداد موشک‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای توجه دارد و بیشتر مایل به مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود است.

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که برای مدرن‌سازی جنگ‌افزارهای هسته‌ای به بودجه‌ای معادل ۱۲۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد. بر اساس تخمین و ارزیابی روزنامه "نیویورک تایمز"، احتمال افزایش هزینه مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا از رقم اعلام شده نیز منتفی نیست.

اینکه روسیه چه بودجه‌ای را برای موثرتر و کارآمدتر کردن زرادخانه هسته‌ای خود پیش‌بینی کرده است، ناروشن است. اما بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی منبع یاد شده، روسیه نیز بر روی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای جدید کار می‌کند.

کد خبر 397605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha