همشهری آنلاین: دانشمندان با آزمایش نوعی واکسن که مستقیم درون تومورهای سرطانی تزریق می‌شود مشاهده کردند این درمان تمامی ردپای تومورهای سرطانی، انواع سرطان‌ها و حتی نوع پیشرفته این بیماری را در موش‌ها از بین می‌برد.

تومور

براساس گزارش ساينس الرت، دانشمندان در دانشگده علوم پزشكي دانشگاه استنفورد با استفاده از دو عامل بهبود‌دهنده سيستم ايمني بدن،‌ موفق به ساخت اين درمان جديد و بالقوه شده‌اند و قرار است به زودي آزمايش انساني اين دارو روي بيماران مبتلا به سرطان لنف آغاز شود.

به گفته رونالد لووي يكي از محققان حاضر در اين پژوهش، زماني كه از دو عامل دارويي در كنار يكديگر استفاده مي‌شوند، تومورها در سرتاسر بدن ناپديد مي‌شوند. به اين شكل نياز به شناسايي هدف‌هاي ايمن ويژه تومورها از بين رفته و ديگر نيازي به فعال سازي كل سيستم ايمني يا مهندسي سلول‌هاي ايمني بدن بيمار وجود نخواهد داشت.

ايمني درماني بيماري سرطان فرايندي پرخطر است. از آنجايي كه سلول‌هاي سزطاني توسط بدن ايجاد مي‌شوند،‌سيستم ايمني آنها را به شكل تهديد نمي‌بيند. از اين رو برخي از درمان‌هاي ايمني درماني بر آموزش دادن سلول‌هاي ايمني بدن براي تشخيص سلول‌هاي سرطاني به شكل تهديدي براي بدن متمركز شده‌اند. تكنيك درماني جديد استنفورد اما فرايندي ساده‌تر و ارزان‌تر دارد. 

اين درمان عملكردي مانند واكسن‌هاي عادي ندارد. محققان اين دارو را به موش‌هايي تزريق كردند كه به تومور مبتلا بودند و دارو را مستقيم به مناطق آلوده به تومور تزريق كردند. اين دارو از ويژگي‌هاي سيستم ايمني بهره برده و با رشد تومور، سلول‌هاي ايمني مانند سلول‌هاي تي پروتئين‌هاي غيرعادي سلول‌هاي سرطاني را شناسايي كرده و آنها را نابود مي‌كنند و درصورتي كه پروتئين تومورها جهش پيدا كنند تا شناسايي نشوند،‌واكسن با فعال‌سازي دوباره سلول‌هاي تي اين حربه را خنثي مي‌كند.

دو عامل موثر در اين دارو تكه‌اي كوتاه شده از دي‌ان‌اي به نام CpG اولیگونوکلئوتید و آنتي‌بادي متصل شونده به سلول‌هاي تي OX40 است كه در كنار يكديگر سلول‌هاي تي درون تومور را فعال ساخته و منجر به نابودي تومورها مي‌شوند. از ميان 90 موشي كه اين دارو روي آنها آزمايش شده‌است،‌ 87 موش به طور كامل درمان شدند.

کد خبر 397369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha