جمعه ۳۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور اعلام کرد: طبق آخرین آمار، 2 میلیون و 400 هزار لازم التعلیم از تحصیل در سال تحصیلی جاری بازمانده‌ و متأسفانه در یکی از مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا پایان متوسطه ترک تحصیل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، میرزایی در نشست خبری که در مؤسسه آموزش از راه دور برگزار شد، با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین ابزارهای جلوگیری از ترک و بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان ادامه تحصیل از طریق مراکز آموزش از راه دور است، گفت: هم اکنون امکان ادامه تحصیل برای همه دانش‌آموزان و بزرگسالان داخل و خارج کشور از پایه اول راهنمایی تا پیش دانشگاهی از طریق آموزش از راه دور فراهم شده، اما متأسفانه بسیاری از مردم به ویژه در مناطق محروم و روستایی به‌دلیل بی‌اطلاعی از این موضوع برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه شده‌اند.

 وی با تأکید بر اینکه ثبت‌نام بزرگسالان در مراکز آموزش از راه دور هیچ محدودیت سنی ندارد، اعلام کرد: افرادی که مشکلات جسمی دارند، یا به‌دلیل تاهل و اشتغال نمی‌توانند در کلاس درس حضور پیدا کنند، می‌توانند با ارائه مستندات کافی از ناتوانی در رفتن به مدرسه، از طریق آموزش از راه دور ادامه تحصیل دهند.

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور در ادامه با اشاره به روش ثبت‌نام برای ادامه تحصیل از طریق آموزش از راه دورعنوان کرد: در داخل کشور، افراد می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین اداره آموزش و پرورش و در خارج از کشور از طریق سایت در مراکز آموزش از راه دور ثبت‌نام کنند.

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 99 هزار و 132 نفر در شهرها و 102 هزار و 315 نفر در روستاها تحت تعلیم آموزش از راه دور قرار دارند، شمار مراکز امسال آموزش ازراه‌دور سراسر کشور را با افزایش 306 واحدی نسبت به سال گذشته، یک‌هزار و 300 مرکز خواند و با تأکید بر اینکه بیش از 90 درصد توسعه مراکز آموزش از راه دور در روستاها صورت گرفته است، گفت: سال گذشته 10 هزار روستا و امسال 13 هزار روستا تحت پوشش آموزش از راه دور قرار گرفته‌اند.

معافیت افراد کم بضاعت از پرداخت شهریه

 میرزایی با بیان اینکه هر مرکز آموزش از راه‌دور موظف است حداقل 10 کلاس اقماری یا خانه آموزش در روستاها را تحت پوشش قرار دهد در مورد شهریه بزرگسالان تحت پوشش آموزش از راه‌دور عنوان کرد: از دانش‌آموزان بزرگسال در حدود یک چهارم شهریه عرف مدارس غیرانتفاعی هر شهر یعنی به‌طور میانگین 40 تا 100 هزار تومان شهریه دریافت می‌شود که البته تعیین این شهریه در اختیار شوراهای راه دور استان‌هاست. 

وی افزود: البته به سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده شد که با تأمین سرانه لازم از دانش‌آموزان بزرگسال بازمانده از تحصیل مناطق محروم و افراد کم‌بضاعت در مراکز آموزش از راه دور نیز شهریه دریافت نشود که وی با این پیشنهاد موافقت کرد.
رئیس مؤسسه آموزش از راه دور اضافه کرد: طبق دستور‌العمل وزارت آموزش و پرورش، علاوه بر مناطق محروم در نقاط شهری نیز افراد کم بضاعت از پرداخت شهریه معاف می‌شوند.

ارزش مدارک تحصیلی تفاوتی ندارد

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور با تأکید بر اینکه هیچ تفاوتی بین مدارک تحصیلی آموزش از راه دور با مدارس دیگر وجود ندارد، یادآور شد: هم اکنون به‌دنبال تأمین تسهیلاتی برای فارغ‌التحصیلان آموزش از راه دور برای ورود به دانشگاه‌های پیام نور و امام حسین‌ع هستیم که یکی از موارد این تسهیلات که تا حدی فراهم شده است، اولویت قائل شدن برای پذیرش دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش از راه دور است.

رئیس مؤسسه آموزش از راه دور، سرانه هر دانش‌آموز تحت تعلیم آموزش از راه دور را 160 هزار تومان خواند و بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش در حال حاضر آموزش از راه دور در مقطع ابتدایی فعال نیست، البته با توجه به اهمیت جلوگیری از بازماندگی از تحصیل در این مقطع، پیشنهادهایی از سوی آموزش و پرورش ابتدایی به مؤسسه آموزش از راه دور برای تحت پوشش قرار دادن پایه پنجم ابتدایی ارائه شده که مؤسسه در این زمینه آمادگی کامل برای همکاری دارد.

میرزایی بیان کرد: اگر در منطقه محرومی به‌دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش‌آموزان برنامه‌های درسی دوره راهنمایی و متوسطه اجرا نشود، شوراهای محلی یا دهیاری‌های آن مناطق می‌توانند مکانی را برای مرکز آموزش از راه دور یا خانه آموزش روستا معرفی کنند.
وی همچنین از راه‌اندازی 60 مرکز جامع آموزش از راه دور برای اولین بار در سال‌جاری خبر داد.

کد خبر 39729

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز