پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیست و سومین دوره المپیک زمستانی با حضور ۲هزار و ۹۲۵ ورزشکار از ۲۰ بهمن ماه در پیونگ چانگ کره جنوبی آغاز می‌شود و ایران هم پس از انقلاب اسلامی ششمین حضور خود را در این رقابت‌ها تجربه می‌کند.

pyeong

به گزارش ایرنا، این نخستین المپیک زمستانی است که به میزبانی کره جنوبی و سومین دوره ای که در آسیا برگزار می‌شود. در رقابت های پیونگ چانگ 114ورزشکار بیشتر از دوره قبل حضور دارند و از این منظر به عنوان بزرگترین رویداد بازی ‌های زمستانی در تاریخ ادوار این رقابت ها است.

پیش از این ژاپن در دو دوره و در سال های ۱۹۷۲ در ساپورو و ۱۹۹۸در ناگانو میزبانی این بازی ها را به عهده داشت.

المپیک زمستانی هر چهار سال یک بار برگزار می شود و امسال نمایندگان 92 کشور جهان در 15 رشته برای کسب 102 نشان مختلف به میدان می روند که کشورهای مالزی، سنگاپور، اکوادور، کوزوو، نیجریه و اریتره هم برای نخستین بار در این بازی ها حضور دارند.
آمریکا با 242 ورزشکار و کانادا با 226 ورزشکار بیشترین شمار ورزشکاران را در این رقابت ها دارند. کره شمالی نیز در این دوره از بازی‌ ها با 22 ورزشکار در پنج رشته شرکت می‌کند.

اما نخستین حضور نمایندگان ایران پس از انقلاب اسلامی به این بازی ها به سال 76 بازمی گردد که در آن مقطع «حسن شمشکی» در اسکی آلپاین به هجدهمین دوره بازی های المپیک 1998ناگانو ژاپن اعزام شده بود و در ماده مارپیچ کوچک رتبه سی ام را به خود اختصاص داد و کشورهای آلمان، نروژ و روسیه به ترتیب سکوهای اول تا سوم را تصاحب کرده بودند.

اما در بازی‌ های المپیک زمستانی ۲۰۰۲ کاروان ایران با ترکیبی جدید دو نماینده به نام های «باقر کلهر» و «مصطفی میرهاشمی» در اسکی آلپاین و صحرانوردی به سالت لیک سیتی آمریکا اعزام شد.

در بیستمین دوره این بازی ها در سال ۸۴ ایران مجدد با دو نماینده در اسکی آلپاین و صحرانوری به میزبانی تورین ایتالیا شرکت کرد. علیداد ساوه شمشکی در اسکی آلپاین و در مارپیچ کوچک و بزرگ به ترتیب رتبه های 41 و 36را به خود اختصاص داد و مصطفی میرهاشمی در صحرانوردی در جایگاه 90 جدول رده بندی ایستاد.

نمایندگان ایران در بیست و یکمین دوره بازی ‌های المپیک زمستانی با ترکیب چهار اسکی باز عازم ونکوور کانادا شده اند. حسین ساوه شمشکی در مارپیچ کوچک و بزرگ به ترتیب رتبه 41 و 70، پوریا ساوه شمشکی در مارپیچ بزرگ رتبه 60 و مرجان کلهر در دو رویداد مارپیچ کوچک و بزرگ جایگاه 55 و 60 جدول رقابت های این دوره از بازی ها را به خود اختصاص دادند. همچنین ستار صید در اسکی صحرانوردی رتبه 89 را کسب کرد.

در بیست و دومین دوره بازی‌ های المپیک زمستانی در سوچی که سال 2014 برگزار شده بود ایران با سه ورزشکار مرد و دو ورزشکار زن به روسیه اعزام شدند. محمد کیا دربندسری و حسین ساوه شمشکی در اسکی آلپاین و در مواد اسلالوم گیانت مردان و اسلالوم مردان و فروغ عباسی در اسلالوم زنان به میدان رفتند که کیادربندسری در هر دو ماده رتبه 51 و30، ساوه شمشکی رتبه 55 و 31 و فروغ عباسی مقام 48 را در جدول این دوره از بازی ها بدست آوردند.

ستار صید و فرزانه رضا سلطانی در اسکی صحرانوردی و در رویداد 10 کیلومتر مقام های 79 و 73 را کسب کردند و کشورهای روسیه، نروژ و کانادا مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

اکنون در این دوره از بازی ها در کره جنوبی سید ستار صید و سمانه بیرامی باهر در رشته اسکی کراس کانتری و محمد کیا دربندسری و فروغ عباسی در رشته اسکی آلپاین به پیونگ چانگ اعزام می شوند.

در این میان صید برای سومین بار و کیا دربند سری و عباسی برای دومین بار به این رقابت ها اعزام می شوند.

همچنین نشست هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک هم در روزهای 14 تا 19بهمن ماه و قبل از آغاز بازی های برگزار شود.

بر اساس اعلام مسئولان برگزاری بازی‌ های پیونگ‌ چانگ، جامائیکا، برزیل، رومانی و بلژیک به عنوان نخستین کشورها در 16 بهمن ماه جاری وارد دهکده بازی ها می شوند. این رقابت ها 6 اسفند پایان می یابد.

کد خبر 397124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha