سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: احتمال حضور فیدل کاسترو رهبر کوبا در اجلاس غیرمتعهدها وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان از هاوانا، فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا که مدتی است در بستر بیماری ااست [سابقه موضوع] قصد دارد خود را به این نشست برساند و بار دیگر به عرصه سیاست جهانی بازگردد.
اعضای جنبش غیرمتعهدها قصد دارند در هاوانا - پایتخت کوبا -قدرت قدیم خود را بازیابند. آنها درست در 150 کیلومتری ایالات متحده پیش از هر چیز در انتقاد از آمریکا با یکدیگر متحد خواهند بود.
فیلیپه پرز روکوئه، وزیر امور خارجه کوبا در نشستی که با حضور 3000 تن از اعضای هیات‌های 116 کشور برگزار شد، گفت.. حرکت ما امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
موضوعاتی از قبیل "فقر در جهانی نابرابر"، مسایل بهداشتی و همچنین مسایل خاورمیانه از جمله مواردی هستند که در دستور کار این نشست قرار دارند.

Felipe-Perez-Roque

به گفته وزیر خارجه کوبا، فیدل کاسترو خواهان آن است که جنبش غیرمتعهدها دوباره قوی شود و علیه "سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و شرکای این کشور بایستد." [سابقه موضوع]
بر اساس این گزارش، انتظار می رود فیدل کاسترو با وجود بیماری اش، خود به استقبال برخی از مهم ترین میهمان های این اجلاس برود که یکی از انها کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل است. رهبر 80 ساله کوبا اواخر ماه ژوئیه به دلیل جراحی معده، رسیدگی به امور دولت را به به رائول، بردار 75 ساله اش سپرد.
در ادامه این گزارش آمده که قرار است روز جمعه این هفته حدود 50 تن از سران و روسای دولت های عضو این جنبش در این نشست حضور یابند. دکتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از شرکت کنندگان این نشست خواهد بود. هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا نیز اعلام کرده است که در این نشست حضور می یابد. ایران و ونزوئلا از سرسخت ترین منتقدان آمریکا هستند. چاوز در ماه‌های گذشته از کشورهای متعددی دیدار کرده است تا برای مقابله با سیطره آمریکا متحدانی بیابد.
هاوانا از سال 1961 میلادی برای دومین بار است که میزبانی این نشست را به عهده می گیرد. زمانی که این جنبش از سوی یوگسلاوی، هند و مصر رهبری می‌شد، خود را بلندگوی جهان سوم توصیف می کرد و در جریان جنگ سرد نیز به سوی هیچ یک از قدرت های این دوره متمایل نشد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیمان ورشو این جنبش مفهوم خود را از دست داد.
کوبا در این نشست قرار است ریاست غیرمتعهدها را از مالزی تحویل بگیرد که از سه سال پیش این مقام را در دست دارد. در حال حاضر جلسات کارشناسی اعضای غیرمتعهدها میان هیات‌های حاضر در جریان است.

کد خبر 3971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز