چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما باید افق سیاسی راه حل تاسیس دو کشور (برای مناقشه خاورمیانه) را حفظ کنیم زیرا این راه حل هیچ جایگزین سیاسی معتبر و پایداری ندارد.

 موگرینی: راه حل دو کشور هیچ جایگزینی ندارد

به گزارش ایرنا، موگرینی پیش از جلسه فوق العاده گروه بین المللی کمک به فلسطین (کمیته هماهنگی AHLC) در بروکسل، در نشست خبری مشترک با 'اینه اریکسون سوریده' وزیر امور خارجه نروژ گفت که هیچ راه حلی همانند تاسیس دو کشور وجود ندارد که بتواند آمال هر دو طرف از جمله نگرانی های امنیتی رژیم صهیونیستی را محقق سازد.

وی افزود: پایه و هدف تعامل ما راه حل تاسیس دو کشور با شهر قدس به عنوان پایتخت آینده هر دو کشور است که بر اساس توافق های اسلو و قوانین بین المللی از جمله قطعنامه های شورای امنیت استوار است. فلسفه وجودی کمیته هماهنگی این نبوده که توسعه اقتصادی را جایگزین پیشرفت سیاسی کند، بلکه هدف از آن تسهیل و تکمیل پیشرفت سیاسی بوده است و برای ما کمیته هماهنگی و راه حل دو کشور، دو روی یک سکه هستند.

موگرینی خاطرنشان کرد: در عین حال اقدامات بسیاری در صحنه عمل قابل اجراست که در نشست امروز آنها را بررسی می کنیم و به حمایت خود از حکومت خودگردان فلسطین و 'آنروا' (آژانس امداد کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی) ادامه خواهیم داد.

موگرینی، تعهد حکومت خودگردان فلسطین برای متحد کردن غزه و کرانه باختری تحت یک حکومت را حائز اهمیت دانست و گفت که در این ارتباط از نقش مصر حمایت میکنیم، زیرا اوضاع سیاسی در غزه ارتباط مستقیمی با وضعیت امنیتی در کل منطقه و مبارزه مشترک ما تروریسم دارد و همچنین نگرانی های امنیت مشروع رژیم صهیونیستی نیز باید در این چهارچوب مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با اعلام تصویب کمک جدید 42 میلیون و 500 هزار یورویی برای حمایت از تاسیس دولت دمکراتیک و پاسخگو در سرزمین فلسطین، بر ضرورت حل مشکلات مردم غزه تاکید کرد.

موگرینی روز سه شنبه با مقامات شرکت کننده از جمله 'اینه اریکسون سوریده' وزیر امور خارجه نروژ، 'پی یر کرانبول' کمیسیونر آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی موسوم به 'آنروا' و همچنین 'رامی حمدلله' نخست وزیر حکومت خودگردان فلسطین و 'سامح شکری' وزیر امور خارجه مصر، دیدارهای دوجانبه ای برگزار کرد.

کرانبول دیدار با موگرینی را بسیار مثبت دانست و گفت که در این دیدار درباره اوضاع آوارگان فلسطینی در سوریه، کرانه باختری و غزه گفتگو و راه های پرداختن به بحران مالی بی سابقه آنروا را بررسی کرده است.

موگرینی صبح روز چهارشنبه از 'ایمن الصفدی' وزیر امور خارجه اردن نیز استقبال کرد.

کمیته هماهنگی متشکل از 15 عضو است که هدف از آن هماهنگی در سطح سیاست گذاری برای کمک های توسعه ای به مردم فلسطین و ریاست آن بر عهده نروژ است و مورد حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد. این کمیته که درصدد ارتقای گفت وگو بین کمک کنندگان بین المللی، حکومت خودگردان فلسطینی و رژیم صهیونیستی نیز هست در تاریخ اول اکتبر 1993 توسط گروه راهبری چندجانبه در چهارچوب کنفرانس واشنگتن تاسیس و اولین نشست آن روز پنجم نوامبر 1993 در پاریس به ریاست 'یوهان یورگن هولست' وزیر امور خارجه وقت نروژ برگزار شد. جلسه قبلی این کمیته در ماه مه 2017 در سطح کاری به میزبانی موگرینی و به ریاست 'بورگه برنده' وزیر امور خارجه پیشین نروژ برگزار شده است.

موگرینی و وزیران امور خارجه اروپایی دوشنبه هفته گذشته (دوم بهمن ماه) در حاشیه نشست شورای وزیران در بروکسل با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کردند. موگرینی پس از این دیدار خاطرنشان کرد که مساله اصلی مورد بحث ما با محمود عباس، نقش اتحادیه اروپا در کمک به آغاز مجدد برای گفت وگوی مستقیم میان رژیم صهیونیستی و فلسطین در چهارچوب بین المللی بود و ما بار دیگر بر تعهد اتحادیه اروپا در حمایت از راه حل تاسیس دو کشور به پایتختی قدس (اورشلیم) برای هر دو، تاکید کردیم.

وی افزود: طرف فلسطینی با ما در این زمینه توافق دارد که این چهارچوب باید چندجانبه باشد. بنابراین ما به اقدامات خود در چهارچوب گروه چهارجانبه (اتحادیه اروپا به همراه آمریکا، سازمان ملل متحد و روسیه) ادامه می دهیم که با حضور چند کشور عربی و احتمالا نروژ گسترده تر می شود.

موگرینی تاکید کرد: کاملا روشن بود که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، موافق بود که آمریکا تنها طرف گفت وگو نیست، بلکه ما چهارچوبی بین المللی داریم که اتحادیه اروپا در آن نقشی مرکزی دارد، اما همیشه همراه با گروه چهارجانبه از جمله آمریکا نقش ایفا می کند.

کد خبر 397087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha