همشهری آنلاین: سومین جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری، صبح پنجشنبه ۵ بهمن ماه در تهران برگزار شد.

مجلس خبرگان

به گزارش ایسنا به نقل از دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری،حضرت آیت‌الله جنتی، رییس مجلس خبرگان در سخنان پیش از دستور جلسه مشترک هیئت رئیسه و اعضای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری، ‌ضمن تبریک ایام میلاد حضرت زینب(س) و ایام دهه مبارکه فجر گفت: «‌ما اعضای مجلس خبرگان رهبری باید الگوی عمل به وظایف اسلامی باشیم، زیرا اگر روحانیت و به ویِژه اعضای مجلس خبرگان رهبری که در سطح عالی هستیم،‌ احکام اسلامی را به صورت کامل رعایت کنیم تأثیر بیشتری دارد و اگر چنین کاری نکنیم مایه تأسف است».

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی در جامعه افزود: «اگر کسانی که مسئول رسیدگی به اقتصاد و معیشت مردم هستند در انجام وظیفه کوتاهی کنند، در مقابل خدا و مردم مسئولند و به نظر می رسد اگر این کوتاهی‌ها صورت نمی‌گرفت، اکنون کشور دچار مشکلات اقتصادی نبود».

جنتی، یکی از راه‌های حل مشکلات اقتصادی را مبارزه با قاچاق بر شمرد و افزود: «ورود کالای قاچاق به کشور به تولید و اشتغال داخلی ضربه می‌زند».

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان بانک‌ها و مؤسسات مالی و مشکلاتی که برای مردم به وجود آورده‌اند، ‌افزود: «‌اگر از قبل بر فعالیت بانک‌ها نظارت درستی صورت می گرفت، اکنون شاهد مشکلات موجود نبودیم.»

ایشان سپس با اشاره به نقش فضای مجازی در اغتشاشات اخیر، افزود:‌ «متأسفانه نظارت صحیحی بر فضای مجازی صورت نگرفته است و نتیجه آن هم این بود که در اغتشاشات اخیر کشور را دچار چالش کرد. در هیچ جای دنیا هم این طور نیست که فضای مجازی بدون نظارت باشد و رها شود و کیان آن کشور و امنیت مردم را به چالش بکشد».

پس از سخنان پیش از دستور رئیس مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله حسینی بوشهری، گزارش تفصیلی از جلسات، اقدامات و مصوبات هیئت اندیشه‌ورز ارائه داد و گفت: «آیین نامه اجرایی این هیئت به تصویب اعضاء رسیده و سازوکار ورود هیئت اندیشه‌ورز به مسائل و نیز تعداد کارگروه‌ها و عضویت اعضاء در کارگروه‌ها مشخص شده است». پس از گزارش آیت‌الله حسینی بوشهری، برخی از حاضران، نظرات و دیدگاههای خود درباره موضوع و ساختار هیئت اندیشه ورز را به ترتیب ذیل مطرح نمودند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجی ابوالقاسم دولابی، ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در امر اندیشه‌ورزی مجلس خبرگان گفت: «مقام معظم رهبری، مطالبه‌گری مجلس خبرگان را یک کار مقطعی نمی‌دانند؛ از این جهت که فرمودند مطالبات مجلس خبرگان باید مبتنی بر گزارش‌های هیئت اندیشه‌ورز باشد. مطالبه‌گری یک کار مستمر است کار مقطعی نیست. طبیعتاً این می‌طلبد که سازوکار این کار با بدنه اصلی مجلس خبرگان یک ارتباط معنادار داشته باشد. لذا معتقدم ارتباط کمیسیون‌ها با هیئت اندیشه ورز باید یک ارتباط مشخص، مقبول و معقولی باشد».

سلیمانی گفت: باید از مقام معظم رهبری تشکر بکنیم که با تذکر بجا راجع به تشکیل هیئت اندیشه‌ورز، روح تازه‌ای در کالبد مجلس خبرگان دمید و مجلس خبرگان در این دوره با یک جنب و جوش ستودنی امور را پیگیری می‌کند». وی افزود: «تردیدی نیست که رهنمود مقام معظم رهبری در سه محور پیشرفت، پسرفت و توقف در آرمان‌ها و چشم اندازهای نظام اسلامی برای ما راهگشای بسیار خوبی می‌تواند باشد که اولاً آن چشم اندازهای نظام اسلامی مان را احصاء کنیم و بعد ببینیم که در چه زمینه‌ای واقعاً پیشرفت، پسرفت یا توقف داشتیم. به نظر می‌رسد اگر بنا باشد این گروه‌های اندیشه ورز فعال بشوند مسئله چشم انداز نظام اسلامی‌مان را باید مبتنی بر وصیتنامه امام راحل و مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و نیز مبتنی بر اصول مسلم سند چشم انداز ۱۴۰۴ مشخص کنند تا بتوانیم یک دستاورد درخور تحسینی برای عرضه داشته باشیم».

حجت الاسلام و المسلمین معلمی نیز در سخنانی با قدردانی از اقدامات هیئت رئیسه برای پیگیری تشکیل هیئت اندیشه ورز بیان داشت: «اهمیت هیئت اندیشه‌ورز، کمتر از اهمیت کمیسیون‌ها نیست. از این رو، پیشنهاد می‌شود با اصلاح آیین نامه داخلی مجلس خبرگان این هیئت مانند سایر کمیسیونها از جایگاه قانونی برخوردار باشد».

حجت الاسلام و المسلمین فرحانی نماینده خوزستان نیز با تشکر از هیئت رئیسه که بجا و بموقع برای تسریع در اجرایی شدن فرمایش مقام معظم رهبری اقدام کردند خاطرنشان ساخت: «برای بهره‌مندی بیشتر از نظرات و دیدگاه‌های اعضاء، مناسب است نشست مشترکی بین هیئت محترم رئیسه با رؤسای کمیسیون‌ها انجام گیرد تا از ظرفیت و توان نمایندگان استفاده بیشتری شود و هم در ضمن انجام فعالیت‌های کمیسیونها احیاناً از موازی کاری پرهیز شود».

حجت الاسلام و المسلمین کعبی نیز درباره هیئت اندیشه‌ورز مجلس خبرگان این چنین گفت: «بحث تشکیل هیئت اندیشه‌ورز وظیفه فوق‌العاده ویژه و مهم این مجلس است. این وظیفه بر اساس شرح وظایف و اختیارات خاص خود مقام معظم رهبری است که بر عهده خبرگان رهبری گذاشته شده و ایشان فرمودند که بعد از گذشت ۳۹ سال خوب است پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها، توقف‌ها بررسی و لحاظ بشود و فرمودند که رهبری برای این کار دستگاهی ندارد و با توجه به جایگاه ویژه خبرگان و اینکه در کشور هم جایی برای این کار در نظر گرفته نشده است خود خبرگان این را انجام بدهند». وی افزود: « در واقع مجلس خبرگان در قالب اندیشه‌ورز می‌خواهد به رهبری کمک بکند برای اداره کشور و برای حل معضلات نظام. برای همین از خبرگان محترم می‌خواهیم واقعاً به لحاظ محتوایی فکر بکنند و از ظرفیت خودشان استفاده کنند».

در ادامه، مسائل مهم مربوط به خبرگان و حوادث و اغتشاشات اخیر مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و هر یک از نمایندگان، دیدگاه‌های خود را به شرح زیر ارائه دادند.

آیت الله سلیمانی با اشاره به حوادث اخیر گفت: «اغتشاشات اخیر برای جامعه ما هشدار مثبتی بود؛ به یک معنا اثرات خوبی هم برای ما داشت. یکی از آن اثرات این بود که شعارهای معیشتی، تبدیل شد به شعارهای ساختارشکنانه و هویت افراد در افکار عمومی روشن شد. در نتیجه، عموم مردم بعد از تبدیل شعارها از اغتشاشگران فاصله گرفتند».

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به سوء استفاده دشمنان از فضای مجازی در حوادث اخیر گفت: « در این حوادث و بهره‌مندی دشمن از فضای مجازی، ضرورت استفاده و تقویت پیام رسان‌های داخلی بیش از گذشته نمایان شد. مسئولین ذی ربط باید هرچه سریعتر این امکان را فراهم آورند تا مردم از پیام رسان‌های داخلی در شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند گردند».

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی نیز با ابراز نگرانی از لجام گسیختگی و تحریف واقعیت‌ها در فضای مجازی، خواستار عزم جدی شورای عالی فضای مجازی برای ساماندهی فضای مجازی، بهاء دادن به پیام رسان‌های داخلی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی ضمن قدردانی از ملت نجیب، بزرگ و انقلابی ایران که با حضور بموقع در صحنه، توطئه آشوبگران در اغتشاشات اخیر را خنثی کردند گفت: «ملت، حقیقت مطالبه‌گری را به معنای صحیح کلمه، ادراک کردند. مطالبه‌گری به دور از هر گونه تعارفی امروز یک واقعیت است مردم با هیچ کس تعارف ندارند و آنچه حق مسلمشان بود در قالب یک حرکت صحیح طی مراحلی مطالبه کردند و این نشانه بیداری و هوشمندی و بصیرت ملت است. نکته دیگر اینکه وقتی دیدند این جریان دارد به جای خطرناکی منتهی می‌شود و دیگران می‌خواهند موج سواری کنند همین ملت بزرگ، مقابل بدخواهان نظام و دشمنان اسلام ایستادند و غائله را جمع کردند». وی در پایان با اشاره به کلام حضرت امام (ره) خطاب به مسئولان گفت: «امام راحل هشدار دادند مراقب باشید کاری نکنید که دین اسلام و انقلاب، متهم شود به ناکارآمدی در اداره جامعه».

حجت الاسلام و المسلمین پروایی نیز تصریح کرد: «مطالبه‌گری مجلس خبرگان باید جدی گرفته شود. ما باید از مسئولین در قوا بخواهیم پاسخگو باشند. اگر مشکلات موجود حل بشود هم تقویت رهبری است و هم تقویت انقلاب اسلامی. در آن صورت با حمایت ملت و خدمت رسانی به مردم عملاً رفع مشکلات محقق خواهد شد».

حجت الاسلام و المسلمین کعبی با تأکید بر تقویت دین و اخلاق در جامعه اسلامی درباره ترویج تفکرات سکولاریستی در جامعه به ویژه در فضای مجازی هشدار داد و تصریح کرد: «ضد انقلاب، بهایی‌ها، منافقین سلطنت‌طلب‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها از بستر فضای مجازی می‌خواهند برای براندازی نظام اسلامی استفاده کنند؛ باید در این زمینه فکر اساسی شده و جلوی جولان استکبار در این فضا گرفته شود».

حجت الاسلام و المسلمین قمی بر اهمیت فضای مجازی تأکید کرد و گفت: «در اهمیت فضای مجازی و نقش آن در تمدن سازی به تعبیر مقام معظم رهبری تردیدی نیست. بحث فضای مجازی فراتر از این است، اما الان در وضعیت موجود و با نقشه‌های دشمنان، این فضا، تمدن ساز است یا تمدن را به زمین می‌زند؟! این باید روشن شود. دشمن در حال توطئه است و از هر منفذی از جمله در این مسئله دارد تلاش می‌کند تا وارد شود و بنیان اخلاقی و اعتقادی جامعه را متزلزل کند. وقتی ما امکان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی را داریم باید در راستای استقلال کشور که شعار انقلاب بوده است و همچنین اقتصاد مقاومتی که عمل به آن وظیفه همه ماست از مسئولین بخواهیم که به مسئله شبکه های اجتماعی داخلی توجه شود و این باید به مطالبه و خواست عمومی تبدیل شود».

وی در پایان، توجه به ضرورت روحیه امید در جامعه را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: «اگر در جامعه امید وجود نداشته باشد، هیچ کاری از پیش نمی‌رود؛ عمل متوقف بر امید است. همانطوری هم که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند باید در ضمن بیان انتقادات به مسئله ضرورت حفظ امید در میان جامعه نیز توجه شود».

در پایان جلسه، مقرر گردید کمیسیون سیاسی ـ اجتماعی خود علل و عوامل اغتشاشات اخیر را با حضور کارشناسان و مسؤولین ذی ربط، بررسی و گزارش خود را به هیئت رئیسه، تقدیم دارد.

کد خبر 396888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha