همشهری آنلاین: دبیر علمی پنجمین کنگره انجمن جراحی زانو، گفت: آرتروز شایع‌ترین علت تعویض مفصل در کشور است.

آرتروز شایع‌ترین علت تعویض مفصل در ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر حمیدرضا یزدی متخصص ارتوپدی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و فلوشیپ جراحی زانو در آستانه برگزاری این کنگره اظهار داشت: این کنگره هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و یکی از معتبرترین کنگره‌های بین‌المللی در ایران و منطقه است که امسال از ۲۵ تا ۲۸ بهمن ۹۶ با محور اصلی بحث و تبادل نظر در ارتباط با بیماری‌های زانو، شانه، اندام فوقانی، مفصل لگن و مچ پا، تعویض مفصل زانو و طب ورزشی برگزار می‌شود.

وی گفت: تعویض مفصل زانو راه حلی برای درمان تخریب مفصل زانو است. به این معنا که وقتی مفصل زانو دچار تخریب می‌شود و درجه تخریب درحدی است که با درمان‌های دارویی و سایر جراحی‌ها قابل اصلاح نیست، تعویض مفصل انجام می‌شود.

یزدی ادامه داد: بنابراین هر بیماری یا هر حادثه و مشکلی که منجر به تخریب مفصل زانو شود، می‌تواند در نهایت پزشک را به انجام تعویض مفصل هدایت کند.

وی در ارتباط با علل تخریب مفصل زانو گفت: تخریب زانو می‌تواند به دنبال افزایش سن و آرتروز زانو ایجاد شود یعنی وقتی به مرور زمان با افزایش سن غضروف مفصل تخریب شده و در اثر آن آرتروز ایجاد می‌شود، مفصل دردناک شده، فرد دچار اختلال حرکتی و تغییر شکل مفصل زانو خواهد شد.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی دوسالانه انجمن جراحی زانو، اظهار داشت: در این مرحله اگر بیماری پیشرفت کرده باشد و با دارودرمانی امیدی به بهبودی نباشد، ممکن است مجبور به جراحی تعویض مفصل زانو شویم.

یزدی گفت: از علل دیگر تخریب مفصلی می‌توان به برخی بیماری‌ها همچون بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی یا سایر بیماری‌های التهابی که ممکن است سبب تخریب مفصل شوند اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین برخی آسیب‌های ناشی از ورزش یا تصادفات مانند پارگی‌های رباط یا مینیسک یا آسیب‌های غضروفی به تدریج منجر به تخریب مفصل می‌شوند و در نهایت ممکن است که جراحی تعویض زانو را برای بیمار الزامی نماید.

یزدی تصریح کرد: این تخریب مفصلی در اثر عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود ولی شایع‌ترین علت تعویض مفصل در کشور ما به واسطه ایجاد آرتروز ناشی از افزایش سن در افراد میانسال به بالا می‌باشد .

وی گفت: در زنان معمولا در سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی آرتروز زانو شروع می‌شود و با توجه به شدت آن ممکن است به درمان‌های مختلف نیاز داشته باشد و در مردان درحدود سن ۵۵ تا ۶۰ سال این بیماری آغاز می‌شود و نسبت به شرایط و شدت بیماری درمان‌های مختلفی برای آنها درنظرگرفته می‌شود.

یزدی ادامه داد: آرتروز زانو چند نوع دارد و نوعی از آن وابسته به سن است، اما این مساله به آن معنا نیست که همه افراد در سنین بالا مبتلا به آرتروز شدید زانو و در نهایت تعویض مفصل شوند، عوامل مختلفی در این زمینه دخالت دارند مسائلی مانند ژنتیک، سبک زندگی، میزان فشار کاری روی زانو، چاقی و سابقه آسیب‌های زانو همگی عوامل ایجاد کننده آرتروز هستند که در مواردی منجر به ایجاد این بیماری در سنین پایین‌تر نیز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار جراحی مفصل زانو سالانه در ایران انجام می‌شود، گفت: پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه تعویض و جراحی مفصل زانو داشته‌ایم به طوری که می‌توانیم سخت‌ترین اعمال را در کشور انجام دهیم و نیازی نیز به اعزام بیماران به خارج از کشور به دلایل پزشکی و تکنیکی نداریم. اگر بیماری به خارج از کشور اعزام شود، به دلیل نبود لوازمی مانند برخی پروتزهای خاص است که این موارد نیز بسیار اندک است.

دبیر علمی پنجمین کنگره انجمن جراحی زانو با اشاره به برگزاری این کنگره گفت: با توجه به این که در این کنگره تعداد زیادی از سخنرانان مطرح و به نام حضور خواهند داشت، زمینه برای ایجاد بحث و تبادل نظر و تجربیات فراهم خواهد شد و انتظار ما این است که تمام همکاران در این کنگره شرکت داشته باشند و دیگران را از تجربیات خود بهره‌مند کرده و از تجربیات دیگران نیز بهره‌مند شوند.

پنجمین کنگره بین‌المللی دو سالانه انجمن جراحی زانو ، آرتروسکپی و آسیب‌های ورزشی ۲۵ تا ۲۸ بهمن ۹۶ در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیزه کیش با حضور متخصصان جراحی زانو از ۵ قاره جهان برگزار می‌شود.

کد خبر 396819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha