همشهری آنلاین: رییس اداره محیط زیست دماوند گفت: بسیاری از چالش‌های زیست محیطی تهران، دماوند را تهدید می‌کند.

بسیاری از چالش‌های زیست محیطی تهران دماوند را تهدید می‌کند

به گزارش مهر، عباس میرزاکریمی ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص محیط زیست شهرستان دماوند گفت: دماوند دارای اکوسیستم بسیار زیبا، حساس و حائز اهمیت است که باتوجه به دارا بودن اکوسیستم در جنوب منطقه گرم و خشک و در ارتفاعات سرد و خشک و بسیار شکننده اهمیت فراوانی دارد.

وی افزود: دماوند به لحاظ این که در نزدیکی پایتخت قرار دارد، می‌تواند یکی از ریه‌های تنفسی تهران باشد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند گفت: دماوند دارای ۲ اثر طبیعی ملی به نام دریاچه تار و اثر طبیعی ملی غار رودافشان است.

وی گفت: ۹۸ هزار هکتار منطقه شکارممنوع که جهت صیانت از اکوسیستم شهرستان تحت مدیریت سازمان محیط زیست است.
میرزاکریمی به چالش‌هایی که شهرستان دماوند را تهدید می‌کند، اشاره کرد و گفت: وجود طبیعت بکر دماوند با توجه به واقع شدن درنزدیکی پایتخت دچار چالش‌هایی که از پایتخت ارث برده است.

وی افزود: متاسفانه در شهرستان به لحاظ معادن تخریب زیستگاه‌ها را در حد غیر قابل قبول داشته‌ایم و در حال تحمل هستیم، این اقدامات قطعا تبعات منفی دارد، وجود ریزگردها در آینده یکی از تبعات این اقدام است، دماوند یک قطب کشاورزی و گردشگری است، اگر از آن صیانت نشود در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند با بیان این که در چند سال گذشته از اعتبار شهرستانی در اداره منابع طبیعی شهرستان حدود ۲/۵ میلیارد هزینه جلوگیری از فرسایش خاک کپه کاری و گاویون بندی می‌کردند، تا از محیط زیست صیانت شود، گفت: طبیعت سرمایه ملی است، ولی متاسفانه با سوء استفاده از قانون صنایع و معادن مجوز صادر می‌شود، که سنگ لاشه برای ایجاد شغل استخراج کنند، ولی ما باید در شهرستان دماوند به سمت ایجاد قطب گردشگری و کشاورزی برویم و از این طریق شغل ایجاد کنیم.

میرزاکریمی ادامه داد: ارزش داشته‌هایمان را بدانیم، ارزش اقتصادی محیط زیست را حفظ کنیم، برای مثال دریاچه اورمیه را با چه بهایی از دست دادیم و الان چقدر باید هزینه کرد تا دوباره احیا شود، اکوسیستم محیط زیست وارزش اقتصادی آن را باید لحاظ کرد، متاسفانه یک میلیارد تومان ارزش طبیعت را از دست خواهیم داد، تا ۱۰۰ هزار تومان برداشت کنیم.

کد خبر 396560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha