همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: آلایندگی هر تاکسی ۱۰ برابر خودروهای معمولی است که با اصلاح کاتالیست‌ها می‌توانیم این موضوع را حل کنیم.

آلایندگی تاکسی‌ها ۱۰ برابر خودروهای معمولی

به گزارش مهر، محسن پورسیدآقایی در همایش ملی مدیریت هوا و صدا با تاکید بر لزوم استفاده تجربه کشورهای دیگر در زمینه آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا و ترافیک تنها مختص تهران نیست که بخواهیم بدانیم برای مواجه شدن با آن چه کنیم، در حالی که می‌توانیم از تجربه سایر کشورهایی که در گذشته این شرایط را داشته‌اند و انطباق آن با شرایط تهران استفاده کنیم.

وی با بیان این که مشکل آلودگی هوا مشکلی نیست که قابل حل نباشد، تصریح کرد: با اتخاذ سیاست‌های درست می‌توانیم آلودگی هوا را برطرف کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: آنچه در تهران اتفاق افتاده به دنبال سهل‌انگاری در مقابل جان مردم در سال‌های گذشته بوده؛ هزینه‌های زیادی در شهر صورت گرفته است به طوری که مطالعات نشان می‌دهد اگر اندکی از هزینه‌ها با اولویت در رفع منابع آلایندگی تهران هزینه می‌شد، امروز وضعیت تهران بهتر بود.

وی با تاکید بر این که موضوع آلودگی هوا نیازمند تصمیمات ملی است، اظهار کرد: برای حل آلودگی هوا هم منابع وجود دارد و هم موضوع قابل حلی است، تنها باید آن را در اولویت قرار دهیم. متاسفانه در مجموعه شهرداری و دولت هزاران میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف هزینه می‌شود که اگر ما به سرنوشت مردم تهران و سلامت آنها توجه کرده و آن را در اولویت قرار می‌دادیم، می‌توانستیم مشکل آلودگی را حل کنیم.

  • اولین برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوا جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده است

پورسیدآقایی یکی از اقدامات موثر صورت گرفته در سال‌های گذشته را استاندارد کردن گازوئیل و بنزین دانست و گفت: این موضوع کمک کرده است که امروز در تهران مشکلات گازهای سمی مثل سرب را نداشته باشیم.

وی جایگزینی خودروهای فرسوده، از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده، کامیون‌های آلاینده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری را از موارد مغفول مانده عنوان کرد و افزود: امیدواریم با برنامه‌ای که شکل گرفته است و همکاری دولت، شهرداری و مجلس در سال‌های آینده گام‌های اجرایی مناسبی در این حوزه برداریم.

معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به ۶ پروژه منابع انتشار آلایندگی تهران تصریح کرد: مطالعات سیاهه انتشار آلاینده‌ها نشان می‌دهد، منبع ۷۰ درصد آلودگی هوا در بخش ذرات معلق کم‌تر از ۲.۵ میکرون خودرو هستند که پیش‌بینی می‌شود، بتوانیم با اجرای برنامه ۴ ساله ۵۵ درصد آن را از بین ببریم.

وی با اشاره به این که جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده به عنوان اولین برنامه پیشنهادی کاهش آلودگی هوای تهران مطرح است، عنوان کرد: اتوبوس‌های شرکت واحد و اتوبوس‌های سرویس‌ یا همان گشت داخل شهر از منابع آلودگی هوا هستند که البته سهم آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد به مراتب از اتوبوس‌های گشت داخل شهر کمتر است. در این برنامه پیش‌بینی کرده‌ایم، در سال اول اجرای این برنامه ۲۰۰۰ اتوبوس شرکت واحد و ۲۰۰۰ اتوبوس‌های گشت داخل شهر را با الزام دستگاه‌های مربوطه نوسازی کنیم.

  • تردد ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران

پورسیدآقایی با بیان این که تولید ذرات معلق توسط اتوبوس‌های فرسوده به ۳۰ درصد می‌رسد، گفت: امیدواریم جایگزینی ۶ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در تهران و تجهیز ۲ هزار دستگاه اتوبوس دیگر به فیلتر دوده ذرات معلق هوا ۹ درصد کاهش یابد.

وی گفت: برای نوسازی اتوبوس‌ها ۵۴ میلیارد تومان از بودجه دولت و یارانه سود تسهیلات هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان وام بانک‌ها با سود متعارف و ۳۶۰ میلیارد تومان توسط دارندگان اتوبوس‌ها منابع مالی جایگزینی دیده شده است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ادامه با اشاره به این که سهم کامیون‌های باری از تولید ذرات معلق ۲۲ درصد است، گفت: پیشنهاد کردیم در برنامه چهار ساله ۳۰ هزار کامیون نوسازی شود، در صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهور در مورد نوسازی ۷۰ هزار دستگاه کامیون در کشور نیز امیدواریم نوسازی کامیون‌ها در تهران محقق شده و برای بخش دیگری از کامیون‌های آلاینده با نصب فیلتر دوده، تولید ذرات معلق در کامیون‌ها را ۱۳ درصد کاهش دهیم.

پورسیدآقایی با اشاره به این که طرح ترافیک زمانی به منظور کاهش آلودگی هوا اجرا شد، افزود: این طرح در حالی اجرا شد که شیفت حمل و نقل و استفاده از موتورسیکلت در آن پیش‌بینی نشده بود، همین امر باعث شد استفاده از موتورسیکلت‌ها افزایش یابد، به طوری که در حال حاضر ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تردد دارند و میزان آلایندگی آنها ۵ برابر خودروها و انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون توسط آن‌ها ۱۰ درصد است.

  • تردد یک میلیون خودرو پلاک شهرستان در پایتخت

وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از تولید موتورهای کاربراتوری اظهار کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم خودروهای کاربراتوری را تقریباً حذف کنیم اما در مورد موتورهای کاربراتوری این موضوع محقق نشده است. از طرفی علی‌رغم مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری ‌موتورسیکلت‌های کاربراتوری متاسفانه هنوز شماره‌گذاری و تولید می‌شوند، بنابر این بر اساس این برنامه پیش‌بینی می‌کنیم ۸۰۰ هزار موتورسیکلت کاربراتوری به برقی تبدیل شده و با فشاری که ایجاد کردیم حداقل باقی موتورها انژکتوری باشد.

وی با اشاره به سهم ۴ درصدی مینی‌بوس‌ها از تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون اظهار کرد: ۳ هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده در قالب این برنامه باید جایگزین شود.

معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به این که بخش عمده‌ای از سواری‌های کاربراتوری از رده خارج شده است، گفت: ۴ هزار خودرو در شهر، شماره تهران و یک میلیون خودرو با شماره شهرستان در تهران تردد دارند. در برنامه کاهش آلودگی هوا ۳۸۰ هزار سواری باقی‌مانده تولید حذف خواهد شد.

وی در خصوص اصلاح کاتالیست تاکسی‌ها، عنوان کرد: هر تاکسی در آلودگی هوا ۱۰ برابر خودروهای معمولی است که با اصلاح کاتالیست‌ها می‌توانیم این موضوع را حل کنیم.

وی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز این طرح گفت: برای سال اول ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در مجموع ۴ سال به ۷۵۰۰ میلیارد می‌رسد و در صورت اختصاص این مبلغ از محل صندوق توسعه ملی می‌توان به بهبود آلودگی هوای تهران به عنوان پایتخت کشور امیدوار بود.

  • طرح ال ای زد با تغییرات اجرایی می‌شود

در ادامه سیدآقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش شهرداری تهران در حل آلودگی هوا، عنوان کرد: اینکه ما تصور کنیم، در تهران شهرداری می‌تواند مشکل آلودگی را به تنهایی حل کند، اشتباه است. شهرداری توانایی رفع همه این معضلات را ندارد.

وی افزود: معضل آلودگی تنها ناشی از عملکرد موضوع شهر نیست، بلکه به دلیل پایتخت بودن تهران نیز است و بنابراین نقش دولت و مجلس در حل مسئله تهران بسیار پررنگ است.

پورسیدآقایی با بیان این که از سال آینده طرح LEZ با تغییرات جامع‌تری و به صورت کامل و فراگیر اجرا می‌شود، اذعان کرد: برای اولین بار دولت و مجلس موافقت کرده‌اند، جرایم حاصل از خودروهای آلوده را به حساب شهرداری بازگردانند. تمام مبالغ حاصل از این جرایم مختص برنامه آلودگی هوا است.

وی افزود: از رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهم، نیاز رفع آلودگی در تهران را همه با هم دنبال کنیم تا بودجه مناسب این کار از محل‌های مختلف تامین شود.

کد خبر 396361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha