همشهری آنلاین: کتاب "ما روحانیون در مواجهه با ایدز چه می‌توانیم بکنیم؟" که توسط گروهی از محققان دانشگاه امام صادق (ع) و با سرپرستی حسام‌الدین آشنا منتشر شده است، در محل سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی رونمایی شد

به گزارش ایسنا علی‌اکبر اشعری  رییس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی و مشاور فرهنگی رییس‌جمهور با اشاره به نقش مؤثر فرهیختگان در مواجهه با ایدز، گفت: اطلاع‌رسانی از مسائل مهم در زمینه پیشگیری از این بیماری است و سازمان باید در عرصه‌های مختلف، وظیفه‌ی مهمی همچون اطلاع‌رسانی درباره‌ی ایدز را برعهده گیرد.

در ادامه‌ این مراسم، عباس صداقت - رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - با بیان این‌که جامعه‌ی ما بسیار جوان است و جوانان نیز ریسک‌پذیری بیش‌تری نسبت به رفتارهای پرخطر دارند، گفت: در کشور ما حدود 16هزار و 90 نفر از اول مهر سال جاری مبتلا به ایدز ثبت شده‌اند. هفتاد درصد این جمعیت در الگوی سنی 25 تا 44 سال بوده‌اند که بسیار قابل توجه است.

او افزود: نیمی از این گروه دارای میانگین سنی بین 25 تا 34 سال هستند و رفتارهای مدنظر نیز نشان‌گر حساسیت توجه به این گروه سنی است.

صداقت عنوان کرد: در تمام دنیا ثابت شده هم‌پوشانی رفتارهای پرخطر مهم‌ترین الگو در راستای جلوگیری از شیوع ایدز است.

او با بیان این‌که همگامی روحانیون در کنترل ایدز گام بسیار مؤثری است، اظهار کرد: در تمامی جوامع، اعتقادات دینی در کاهش رفتارهای پرخطر کمک بسیاری می‌کنند. کارشناسان نیز معتقدند در آسیب‌شناسی رفتارهای پرخطر، اعتقادات و آموزه‌های دینی تأثیر شگرفی در محافظت از افراد دارند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به نقش روحانیون قبل و پس از انقلاب، اظهار کرد: مداخله روحانیون در بسیاری از بحران‌ها به تغییرات اثرگذار در اجتماع و نحوه‌ی اداره‌ی جامعه منجر شده است و آنان از ابعاد مختلف می‌توانند همگام با کنترل این بیماری پیش روند.

او همچنین افزود: هشدار روحانیون در جامعه دارای الویت است و در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتا سلامتی نیز نقش مؤثر مداخله‌ی آنان کاملاً به اثبات رسیده است.

صداقت در ادامه بیان کرد: مهم‌ترین رنج بیماران مبتلا به ایدز، تبعیض آنان در جامعه است که روحانیون می‌توانند در کاهش این تبعیض در میان بیماران و جمعیت عمومی تأثیرگذار باشند و آموزه‌های دینی آنان منجر به بازیابی اعتماد به نفس این بیماران در جامعه و تبدیل شدن‌شان به افرادی مؤثر شود.

او اضافه کرد: با رایزنی‌های صورت‌گرفته با یونیسف، امکان ترجمه و ارسال این کتاب به کشورهای دیگر نیز فراهم شد.

رییس اداره‌ی ایدز وزارت بهداشت با تأکید بر نقش تربیتی خانواده‌ها گفت: پیشنهاد شده تا برنامه‌ی ویژه‌ی آموزش ایدز با رویکردی اسلامی در دستور کار قرار گیرد.

کریستین سالازار فولکمن - نماینده یونیسف در ایران - نیز با بیان این‌که اطلاع‌رسانی درست و علمی فرد را در برابر بیماری ایدز محافظت می‌کند، گفت: بسیاری از موارد مبتلا به ایدز در میان جوانان 15 تا 25 سال است و پیشگیری از این بیماری نیازمند بسیج همه‌ی اقشار جامعه است.

او افزود: زمانی‌که جامعه برای پیشگیری از ایدز بسیج شود، این کتاب نیز می‌تواند مؤثر واقع شود.

نماینده‌ یونیسف در ایران اظهار کرد: این کتاب نمونه‌ای از تحقیق علمی در زمینه‌ی ایدز است و مستندات علمی و آموزه‌های دینی در این کتاب با هم تلفیق شده و در اختیار جوانان ایرانی قرار گرفته است.

سالازار اضافه کرد: تلفیق علم مدرن با آموزه‌های دینی قدرت‌مند، ابزاری برای مقابله با ایدز است.

او در ادامه عنوان کرد: از نظر تحقیقات ممکن است این کتاب نتیجه و پایان مطالعات باشد؛ اما برای ما در یونیسف، این کتاب آغاز راه در به‌کارگیری نتایج آن است.

دکتر حسام‌الدین آشنا - سرپرست انتشار کتاب با همکاری گروهی از محققان دانشگاه امام صادق (ع) - با اشاره به این‌که کتاب مبتنی بر رویکرد ارتباطات در سلامت است، گفت: در ارتباطات بهداشتی، ارتباطات گروهی بیش‌تر مورد استفاده است و این کتاب نیز با توجه به مدل اعتقادات بهداشتی تهیه شده تا با تغییر در ادراکات مخاطب و آگاه‌سازی او، از ابتلا و شدت بیماری بکاهد.

او عنوان کرد: قرار دادن ارتباطات بهداشتی در کنار ارتباطات مذهبی نشان‌گر این است که تغییر رفتار نیازمند تغییر در نظام‌های ارزشی است.

در ادامه این نشست، سه نفر از استادان ارتباطات صحبت‌های کوتاهی داشتند.

دکتر کاظم معتمدنژاد با ابراز خرسندی از این‌که این موضوع جنبه‌ی ارتباطی یافته است، گفت: ارتباطات سنتی در پیشگیری از بروز چنین بیماری‌هایی نقش دارند.

مهدی محسنیان راد نیز اظهار کرد: باید این کتاب به تمامی مساجد راه یابد و در کنار کتاب‌های مذهبی قرار گیرد.

پرفسور حمید مولانا هم بر نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از این بیماری تأکید کرد.

همچنین مؤید علویان - معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - با اشاره به این‌که فقر یکی از ریشه‌های بیماری ایدز است، اظهار کرد: تقوا و پرهیزمداری در پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر است.

او عنوان کرد: بسیاری از کشورهای عربی موضوع ایدز را انکار می‌کنند. اما نگاه ما به این موضوع، کارشناسی، خدایی و انسانی است. زمانی‌که در جامعه عده‌ای رفتار پرخطر دارند، باید این رفتارها را آموزش داد و از جامعه محافظت کرد.

علویان اضافه کرد: برای مقابله با این معضل اجتماعی باید تلاش و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد؛ چراکه در غیر این صورت، این بیماری ملت و امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.

در پایان این مراسم، آشنا نسخه‌ای از کتاب را با امضای خود به کتابخانه‌ ملی اهدا کرد.

"ما روحانیون در مواجهه با ایدز چه می‌توانیم بکنیم؟" به سفارش یونیسف و حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه امام صادق (ع) تهیه شده و با رویکردی اسلامی به ارتباطات بهداشتی در زمینه‌ی ایدز پرداخته است.

کریستین سالازار فولکمن، نماینده یونیسف در ایران گفت: رهبران مذهبی نقش کلیدی را در بسیج جوامع و تشکیل حرکتی اجتماعی برای مبارزه با اچ.آی.وی و ایدز ایفا می‌کنند.» وی افزود: «رهنمودهای رهبران مذهبی می‌تواند به کاهش انگ و تبعیض پیرامون اچ.آی.وی و ایدز که هنوز از ویژگی‌های این بیماری است، کمک کند.

این کتاب به روشنی نقش‌های متفاوت رهبران مذهبی را به‌عنوان مشاوران مردم، هدایت‌کنندگان جامعه، الگوی‌های شخصیتی، بسیج کننده منابع برای نهادها و جهت‌دهنده تغییرات رفتاری برشمرده و چگونگی تاثیرگذاری این نقش‌ها را در بالابردن فعالیت‌های پیشگیرانه از اچ.ای.وی و ایدز و درمان آن مطرح می‌کند.

کد خبر 39598

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز