نخستین دور مذاکرات هیئت‌های بلندپایه ایران و عراق روزسه‌شنبه به ریاست رئیس جمهوری اسلا‌می ایران و نخست وزیر عراق برگزار شد.

آقای احمدی نژاد در این مذاکرات با تاکید بر حمایت ایران از روند شکل گیری نهادهای سیاسی در عراق براساس قانون اساسی بویژه مجلس و دولت مردمی این کشور گفت:ما معتقدیم وجود عراق متحد , مستقل‌, قدرتمند و یکپارچه به نفع همه کشورهای منطقه است و مطمئنا ملت عراق به عنوان ملتی متمدن , قوی و ریشه دار با غلبه بر مشکلا‌ت فراوان موجود در این مسیر حرکت خواهد کردو عراق را خواهد ساخت.

احمدی نژاد بااشاره به روابط و پیوندهای عمیق دینی‌, فرهنگی‌,تاریخی و عاطفی موجود میان ملتهای ایران و عراق رابطه میان دو ملت را فراتر از رابطه همسایگی دانست و افزود:ما پیروزی و عزت ملت عراق را به عنوان ملتی دوست و برادر متعلق به خود می دانیم و تا آخر در کنار آنان‌خواهیم بود و از دولت مردمی و برخاسته از رای مردم و قانون اساسی عراق حمایت می کنیم.

رئیس جمهور همچنین آمادگی کامل جمهوری اسلا‌می ایران را برای همکاری با عراق در زمینه های اقتصادی‌, عمرانی و بازسازی و سازندگی به ویژه‌همکاری درزمینه منابع آبی و نیز انتقال تجربیات در همه موضوعات و کمک به‌تکمیل وتقویت امنیت این کشور اعلا‌م و تصریح کرد: این سفر قطعا موجب تقویت و تحکیم و ارتقای سطح روابط دو کشور خواهد شد و ایران و عراق به‌عنوان دو کشور برادر همواره درکنار هم خواهند ماند و میهمانان ناخوانده از منطقه خواهند رفت.

نوری المالکی نیز در این مذاکرات بااشاره به پیوندها و منافع مشترک دوکشور همسایه‌, بر نقش فعال و کارساز جمهوری اسلا‌می ایران درمنطقه به‌عنوان پایه برقراری صلح و ثبات منطقه ای تاکید کرد.

نخست وزیر عراق سفرهای اخیر وزرای نفت , برق ,کشاورزی و بازرگانی‌, معاون‌نخست وزیر و مشاور امنیت ملی عراق را به تهران در اجرای سیاستهای جدید اقتصادی کشورش بیان کرد و افزود: عراق مایل است در عرصه های سیاسی , اقتصادی و بازسازی به ویژه انرژی و منابع آب‌, مناسبات خود را هرچه بیشتربا جمهوری اسلا‌می ایران گسترش دهد و در این سفر نیز یادداشتهای تفاهم جدیدی برای همکاری بیشتر میان دو کشور امضا خواهد شد.

کد خبر 3958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز