همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که این کشور از تلاش‌های آمریکا برای ایجاد تغییر در توافق جامع هسته‌ای با ایران (برجام) حمایت نخواهد کرد و درباره پیامدهای سیاست‌ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در قبال برجام هشدار داده است.

هشدار روسیه درباره تلاش آمریکا برای تغییر برجام

به گزارش بي بي سي،  لاوروف روز دوشنبه ۱۵ ژانویه در جریان مرور سیاست خارجی روسیه در سال گذشته میلادی گفت: "ما از آنچه آمریکا تلاش ‌می‌کند انجام دهد، حمایت نمی‌کنیم؛ تغییر متن توافق یا وارد کردن چیزهایی که به هیچ وجه برای ایران قابل قبول نیست."

دونالد ترامپ روز جمعه ۱۲ ژانویه اعلام کرد که برای آخرین بار لغو تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند تا واشنگتن و متحدان اروپایی‌‌اش فرصت تغییر برجام را داشته باشند.

لاوروف امروز گفته بیانیه اخیر کاخ سفید درباره ایران "که قصد ایجاد اختلال در اجرای برجام را دارد، نه به خوشبینی به آینده کمک می‌کند و نه به برقراری ثبات."

وزیر امور خارجه روسیه امروز بر موضع قبلی این کشور برای حفظ برجام به شکل فعلی تأکید کرد و هشدار داد که فروپاشی برجام می‌تواند ضربه‌ای مهلک به مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی بزند.

لاوروف گفت ممکن است سناریوی مشابهی برای کره شمالی هم تکرار شود: "به آنها تعهد داده می‌شود که اگر دست از برنامه هسته‌ای خود بردارند، تحریم‌هایشان هم برداشته می‌شود. آنها دست برمی‌دارند اما هیچ کس تحریم‌ها علیه کره شمالی را لغو نمی‌کند."

به جز آمریکا بقیه اعضای پنج به علاوه یک همگی بر پایبند بودن به برجام به شکل فعلی تأکید کرده‌اند، هرچند فرانسه به عنوان یکی از طرف‌های برجام می‌گوید که ایران باید درباره برنامه موشکی و نقش این کشور در منطقه هم مذاکره کند؛ اگرچه ایران تاکید می‌کند که برنامه موشکی این کشور دفاعی است و قابل مذاکره نیست.

وزیر امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرده است که "شرکای اروپایی که به شدت از سوی آمریکایی‌ها وسوسه می‌شوند، بر موضع خود پایدار بمانند".

ترامپ در بیانیه‌ روز جمعه تاکید کرد که آمریکا هوز از توافق هسته‌ای با ایران خارج نشده، اما از نظر او دو راه پیش رو وجود دارد، یا "اصلاح کاستی‌های فجیع توافق" و یا خروج آمریکا از آن.

دونالد ترامپ در بیانیه خود گفته است تمدید رفع تحریم‌ها "شانس آخر" است و تنها به این منظور انجام شده که متحدان اروپایی آمریکا برای رفع اشکالات برجام اقدام کنند.

ایران مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای رد می‌کند و می‌گوید آمریکا باید مانند ایران به تعهدات خود عمل کند.

کد خبر 395585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha