سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

رییس جمهور روابط دو دولت‌و ملت ایران و عراق را ممتاز توصیف و تاکید کرد که این روابط ممتاز خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، احمدی نژاد روز سه‌شنبه پس از استقبال رسمی‌از " نوری کمال المالکی" نخست وزیر عراق و انجام مذاکرات خصوصی با وی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و عراق دارای روابط تاریخی و کهن هستند که‌این روابط فراتر از رابطه همسایگی است.

وی، رابطه فرهنگی، دینی، خانوادگی و عاطفی را از جمله روابط نزدیک دو کشور ایران و عراق نام‌برد و گفت: ماپیشرفت ،استقلال، تمامیت‌ارضی و آبادانی عراق را پیشرفت ، آبادانی و استقلال خود می‌دانیم.

رییس جمهوری با تاکیدبر این که دو ملت ایران و عراق در غم‌ها و شادیها در کنار هم بوده و خواهند بود، اظهار داشت : امروز تقویت دولت مردمی عراق وظیفه همگانی است و وجود یک عراق متحد و مستقل به نفع امنیت و پیشرفت کل منطقه است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه با مجاهدتهای ملت عراق ، امروز شاهد برپایی یک دولت دائمی و برخاسته از اراده مردم در این کشور هستیم، گفت: ملت عراق راه بسیار سخت و طولانی را برای دستیابی به این موفقیت بزرگ پشت سر گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: از برادران خود در دولت ومجلس عراق بطور کامل حمایت می‌کنیم و همه تجربیات خود را در تمام زمینه‌ها از جمله بازسازی عراق و همکاریهای اقتصادی در اختیار برادران خود در عراق قرار خواهیم داد.

رییس جمهوری تصریح کرد : همه کمک ما به دولت عراق برای برپایی امنیت کامل در این کشور خواهد بود و معتقدیم تقویت دولت عراق، تقویت امنیت، صلح و برادری در این کشور است.

احمدی‌نژاد به روابط خوب و رو به گسترش میان ایران و عراق اشاره کرد و افزود : توافقات بسیار خوبی در زمینه‌های تجارت، حمل و نقل و انرژی بین دو کشور حاصل شده و هر دو دولت مصمم‌هستند که این توافقات بسرعت و بصورت کامل اجرایی شود.

رییس جمهوری ملاقات خود با نخست وزیر عراق را بسیار خوب توصیف کرد و اظهار داشت : دیدگاههای ما در مورد مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک است و هر دو مصمم به توسعه و تعمیق روابط برادرانه هستیم.

وی خاطرنشان کرد : در دیدار وزرای دو کشور که بعد ازظهر امروز انجام می‌شود،توافقات قبلی پیگیری و درصورت دستیابی به توافقات جدید،این توافقات نیز نهایی خواهند شد.

"نوری کمال المالکی" نخست وزیر عراق نیز در این‌کنفرانس مشترک خبری از ایران بعنوان یک کشور مهم ، دوست و برادر خوب برای عراق یاد کرد و گفت :
افقهای باز همکاری دو کشور، بسیار گویا و مشخص است.

وی سفر خود به ایران را بسیار ثمربخش‌خواند و اظهارداشت: برای دو کشور ایران و عراق که مناسبات تاریخی و بسیار کهنی‌از گذشته دارند این سفر نقطه عطفی در گسترش و تعمیق مناسبات خواهد بود.

نوری المالکی مذاکرات خود با احمدی‌نژاد را بسیار خوب ، سازنده و مثبت ارزیابی کرد و افزود:توافقات متعددی با کشور دوست و برادر ایران داریم که در این سفر برای اجرایی شدن آنها، تلاش می‌کنیم.

خبرنگار عراقی با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه ایران مبنی‌بر دخالت در امور داخلی عراق، از نخست وزیر عراق پرسید "آیا عملی نشدن توافقات بین دو کشور، به این دلیل است؟"
نخست وزیر عراق در پاسخ با رد این ادعا گفت : مانعی بر سر راه اجرای توافقات ایران و عراق نیست و من در این سفر سعه صدر و آمادگی کامل مقامات ایران‌را برای توسعه‌و تعمیق مناسبات‌و همچنین اجرایی‌شدن توافقات شاهد بودم.

مالکی قرار است در دیدار دو روزه خود از تهران، با رییس جمهوری و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره‌راههای تحکیم مناسبات و روابطدو جانبه، مسایل عراق ، منطقه و جهان دیدار و گفت‌وگو کند.

نخست وزیر عراق را در سفر به تهران هیاتی از وزرای کابینه این کشور و نمایندگان مجلس ملی عراق همراهی خواهند کرد.

کد خبر 3951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز