سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: در حالی که آمارها در کشورهای گوناگون، و از جمله در کشور خودمان، نشان می‌دهد که تعداد زایمان‌هایی که به روش سزارین انجام می‌شود، به شکل کاملا غیرطبیعی زیاد می‌شود

محققان دانشگاه آروس،  در خبری در بی‌بی‌سی اعلام کردند که زایمان سزارین می‌تواند احتمال مشکلات تنفسی را در نوزادان بالا ببرد. بنابراین خانم‌هایی که به سلامت فرزندشان علاقه دارند،  بد نیست به این نکته هم در انتخاب روش زایمان‌شان توجه کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون چیزی حدود یک‌چهارم از زایمان‌ها،  به طریقه سزارین انجام می‌شود که با آمار استاندارد سازمان جهانی بهداشت فاصله دارد؛  استانداردی که حداکثر نیاز به زایمان سزارین را در یک جامعه عمومی،  10 تا 20 درصد تعیین کرده است.

وضیح این که زایمان سزارین،  گاهی وقت‌ها از روی ضرورت انجام می‌شود، گاهی اوقات هم تنها به انتخاب مادر و بیشتر به خاطر ترسی که آنها از دردهای زایمانی و عوارض آن دارند،  انجام می‌شود.

 آمارها می‌گوید حداقل در نیمی از موارد سزارین به  دلیل ترس از درد زایمان طبیعی انجام می‌شود،  یعنی هیچ ضرورت پزشکی،  برای سلامت مادر یا جنینش،  جهت انجام این عمل جراحی وجود ندارد.

این مطالعه جدید،  نشان داده است که نوزادان ماحصل زایمان سزارین،  تا 4 برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر نارس بودن ریه هستند و به همین علت بیشتر امکان دارد که پایشان به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان باز شود.

به گفته متخصصان نوزادان،  دردهای زایمانی،  می‌تواند باعث ترشح بیشتر هورمون کورنیزول در مادر شود،  هورمونی که دقیقا نوزاد برای بالغ شدن ریه‌هایش،  و کسب آمادگی برای تنفس در هوای آزاد،  به آن نیاز دارد. اما وقتی مادری قبل از شروع دردهایش،  به اتاق عمل برود و نوزادش را با برشی در شکم،  به دنیا بیاورد،  دیگر فرصتی برای بلوغ ریه‌های نوزاد باقی نمی‌ماند.

در مطالعه اخیر،  تأثیر سایر عوامل مؤثر شناخته شده بر مشکلات تنفسی نوزادان،  حذف شده است؛ عواملی مانند سن مادر،  وزن او و مصرف سیگار یا الکل. البته خطر مشکلات تنفسی در نوزاد با سنین جنینی متفاوت، فرق می‌کند.

در 37 هفتگی،  احتمال آن 4 برابر و در 38 هفتگی 3 برابر است در حالی که در سن 39 هفتگی جنین،  احتمال بروز مشکلات تنفسی،  2 برابر نوزادانی است که در همین سن به روش طبیعی و از راه واژن به دنیا آمده‌اند. توضیح این که هرچه سن جنین بیشتر شود و نوزاد به اصطلاح رسیده‌تر باشد،  احتمال این که ریه‌هایش بلوغ کافی پیدا کرده باشد،  بیشتر خواهد بود.

اما مشکلات زایمان سزارین به همین جا محدود نمی‌شود. یک مطالعه که آن هم به تازگی منتشر شده بود،  نشان می‌داد احتمال مرگ مادران در  زمان زایمان،  وقتی که به روش سزارین باشد،  خیلی بیشتر از سایر مادران است.

در مطالعه محققان دانشگاه آکسفورد مشخص شده زایمان به روش سزارین می‌تواند تا 4  برابر خطر مرگ مادر را بالا ببرد. این مرگ زیاده از حد طبیعی علل گوناگونی می‌تواند داشته  باشد،  اما شاید عجیب بودن این خبرها برای ما به این دلیل باشد که وضعیت فیزیولوژیکی مثل زایمان را تبدیل کرده‌ایم به یک وضعیت بیمارگونه که باید برای آن اقدامات درمانی انجام شود. اما د رعین حال،  لوازم و اقتضائات آن را که شامل عوارض گوناگونی است که اصولا همه اعمال جراحی دارند،  از یاد برده‌ایم.

اما علت دیگر شاید این است که خانم‌ها به اندازه کافی در مورد زایمان طبیعی و مراحل آن و همچنین عوارض احتمالی زایمان سزارین آموزش و آگاهی ندارند.

کد خبر 39502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز