همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از برگزاری همایش بزرگ فرصت­‌های سرمایه ­گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران در تهران خبر داد.

 امیر حاتمی

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، امیر سرتیپ ستاد امیر حاتمی در حاشیه جلسه راهبردی وزارت دفاع با بیان اینکه اسفند ماه سال جاری همایش بزرگ فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار سواحل مکران در تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: قطعا این همایش فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی خواهد بود تا از نزدیک با فرصت‌های بی­‌نظیر منطقه در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، ترانزیت و حمل و نقل گردشگری و توسعه شهرهای جدید و نظایر آن آشنا شوند.

دبیر ستاد توسعه سواحل مکران با اشاره به برنامه­ های دولت دوازدهم برای معرفی فرصت­ های سرمایه­ گذاری این منطقه به سرمایه­ گذاران افزود: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)در خصوص توسعه سواحل مکران و برنامه­ های کلان دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی، مطالعات طرح جامع پهنه­ بندی منطقه انجام و پروژه­ های خوبی در حوزه­ های اقتصادی، اجتماعی در طول منطقه تعریف شده است.

وی افزایش ظرفیت پذیرش و ترخیص بار بندر شهید بهشتی از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن، افتتاح فرودگاه دو منظوره جاسک و نظایر آن را از جمله پروژه­ های به بهره­ برداری رسیده در سال جاری برای توسعه سواحل مکران اعلام کرد و گفت: دولت اقدامات ارزشمندی برای توسعه این سواحل در دست اقدام دارد که امیدواریم این پروژه­ ها، زمینه حضور سرمایه­ گذاران را در منطقه فراهم کند.

به گزارش ایرنا، سواحل جنوب شرق(مکران) دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئواستراتژیکی است.

یکی از مهم ترین قابلیت های این سواحل جنوب شرق(مکران)، مجاورت آن با آب های آزاد بین المللی در سرتاسر مرز جنوب شرق، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی( از طریق ترکمنستان) است که یک راه غیرقابل چشم پوشی برای این کشورهای محصور در خشکی( به جز پاکستان) به دریاهای آزاد محسوب می شود.

این منطقه همچنین در جوار بزرگ ترین انبار انرژی دنیا یعنی خلیج فارس قرار دارد که کل سواحل جنوبی این خلیج، استمرار ژئوپلیتیکی سرزمین ایران به شمار می آید؛ از این رو سواحل جنوب شرق دارای برترین ویژگی های ژئوپلیتیکی و کارکرد ژئو استراتژیکی در جنوب شرق ایران است.

متاسفانه در زمان حاضر زیرساخت های توسعه و بسترهای ترانزیتی منطقه سواحل جنوب شرق(مکران) با سطح استاندارد جهانی، فاصله ای چشمگیر دارد.

مکران، سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب خاوری ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.

سرزمین مکران نام ناحیه اصیل آریایی نشین در جنوب شرقی ایران زمین است که دارای اقوامی دلاور و جنگجو با قدمتی بیش از سه هزار سال است.

کد خبر 394703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha