همشهری آنلاین: رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران، ری و تجریش خودروهای فرسوده را منشاء عمده آلودگی‌ها دانست و گفت: مادامی که خودروهای فرسوده در تهران تردد می‌کنند وضعیت هوای تهران بهبود پیدا نمی‌کند.

خودروهای فرسوده منشاء عمده آلودگی هوای تهران

به گزارش ايسنا، زهرا صدر اعظم نوری درباره منابع آلاینده هوای شهر تهران و میزان تاثیر استاندارد سوخت در هوای این کلان‌شهر گفت: با توجه به گزارشی که وزیر نفت ارائه کردند در حال حاضر بنزین عرضه شده در سطح شهر تهران استاندارد است و این آلودگی که تهران از آن رنج می‌برد مربوط به ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است. لذا ارتباطی با بنزین ندارد.

وی افزود: در حال حاضر در سطح شهر تهران بنزین با استاندارد یورو چهار عرضه می‌شود و این بنزین ایجاد آلودگی نمی‌کند. در حقیقت گازهایی که در حال حاضر در سطح شهر تهران انباشته می‌شوند، منشاء آلودگی محسوب می‌شوند و ارتباطی با بنزین ندارند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: آلودگی امروز تهران بیشتر به خودروها و نوع احتراقی که در آنها انجام‌ می‌شود ارتباط پیدا می‌کند اگر بهترین بنزین یعنی با بالاترین استاندارد موجود را در داخل خودروی فرسوده بریزیم عمل احتراق به خوبی انجام نمی‌گیرد و طبیعتا ایجاد آلودگی می‌کند به این ترتیب مشکل اصلی ما خودروهای فرسوده و دیزلی و کاربراتوری هستند و مادامی که اینها در سطح شهر تردد می‌کنند آلودگی از بین نخواهد رفت.

رییس کميسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که مادامی که منشاء آلودگی وجود دارد وضعیت هوای شهر تهران همچنان ناسالم باقی می‌ماند، افزود:‌ امروز ظرفیت تحمل شهر در حوزه آلایندگی به سر رسیده به شکلی که شاخص کیفیت هوا بعضا از مرز 150 عبور می‌کند و به عدد 200 نزدیک می‌شود و وضعیت هوای شهر تهران را درحالت هشدار قرار می‌دهد. این یعنی ظرفیت و تحمل کلان‌شهر تهران به سر آمده و این مسئله عوارض زیادی برای شهروندان خواهد داشت.

وی در باره طرح ارائه شده توسط معاونت حمل و نقل ترافیکی شهر تهران مبنی بر شناور شدن ساعات تردد طرح ترافیک در شهر تهران گفت: نباید به این طرح یک سویه بنگریم باید بر روی آن بحث و بررسی انجام شود تا مردم با ابعاد آن آشنا شوند و در این صورت قطعا استقبال خواهند کرد چرا که این طرح رانت‌های گذشته را از بین خواهد برد.

نوری ادامه داد: در گذشته گروهی خاص وجود داشتند که از امکانات برخوردار بودند و به راحتی می‌توانستند وارد محدوده طرح ترافیک شوند و اتفاقا بیشتر آلودگی را وارد می‌کردند، در حالی که طرح جدید معاونت حمل و نقل ترافیک جلوی این افراد را خواهد گرفت.

به گفته نوری، این طرح می‌خواهد شرایط یکسانی برای همه فراهم کند. بنابر این عدالت اجتماعی در شهر برقرار خواهد شد منتها افرادی که می‌خواهند بیشتر در شهر تردد کنند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند و افرادی که کمتر تردد می‌کنند هزینه کمتری پرداخت می‌کنند با این نگاه فردی که در شهر می‌خواهد کیلومترها حرکت کند و از شمال به جنوب و از شرق به غرب تردد داشته باشد باید هزینه آن را پرداخت کند.

وی با تاکید بر این که نباید افرادی که در طول سال تردد کمتری دارند و به ویژه کمتر به محدوده‌های طرح ترافیک وارد می‌شوند هزینه بیشتری پرداخت کنند افزود: برخی افراد در طول سال تردد کمی در محدوده طرح ترافیک دارند اما با شرایط فعلی مجبور هستند مجوز تردد به طرح ترافیک را یک ساله خریداری کنند. به این ترتیب برای رفت و آمد محدود هزینه یک سال را پرداخت می‌کنند. با طرح جدید معاونت حمل و نقل ترافیک این افراد می‌توانند به میزان تردد خود هزینه پرداخت کنند.

نوری ادامه داد:‌ البته باید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیحات بیشتری در خصوص این طرح ارائه کند و آقای پورسید آقایی هم در این خصوص به شورای شهر توضیح ندادند و فقط کلیتی در کميسیون عمرانی عنوان شده است که باید ابعاد مختلف این طرح بازگو شود. ما نیز به عنوان نمایندگان مردم تلاش خواهیم کرد منافع شهروندان و شهر را در نظر بگیریم.

کد خبر 394064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha