شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بریج دندانی یک شیوه رایج برای پر کردن جای دندان یا دندان‌هایی است که به علت پوسیدگی، بیماری‌های بافت‌های اطراف دندان یا جراحات از دست رفته‌اند.

dental bridge

بریج‌ها یا پل‌های دندانی به معنای واقعی کلمه بر شکاف ناشی از دست رفتن یک یا تعداد بیشتری دندان، پل می‌زنند.

بریج دندانی به‌طورکلی از دو بخش تشکیل می‌شود:

۱- دو یا تعداد بیشتری «تاج» برای دندان‌های در هر طرف شکاف. این دو یا تعداد بیشتر دندان‌های تکیه‌گاه بریج، دندان‌های پایه یا اباتمنت (abutment) نامیده می‌شوند.

۲- یک یا چند دندان کاذب یا مصنوعی که برای پر کردن شکاف ساخته می‌شوند. این دندان‌های مصنوعی را پونتیک (pontic) می‌نامند و ممکن است از طلا، آلیاژ فلز، چینی یا ترکیبی از این مواد ساخته شوند.

dental bridge

بریج دندانی ممکن است روی دندان طبیعی یا ایمپلنت تکیه کند.

گذاشتن بریج منافعی برای شما دارد ازجمله:

- لبخندتان شما را بازمی‌گرداند.

- توانایی جویدن و صحبت کردن درست را بازمی‌یابید.

- شکل چهره شما را حفظ می‌کند.

- با جایگزینی دندان ازدست‌رفته در هنگام جویدن نیروی فک به‌درستی روی دندان‌ها توزیع می‌شود.

- از جابه‌جایی دندان‌های باقیمانده جلوگیری می‌کند.

برای ساختن بریج ابتدا دندان‌های پایه آماده می‌شوند که تراشیدن دندان و برداشتن بخشی از مینا برای ایجاد فضا برای قرار دادن تاجی است که باید روی آن‌ها نصب شود. بعد از دندان‌ها قالب‌گیری می‌شود و از قالب به‌عنوان مدلی برای ساختن بریج، پونتیک و تاج‌ها در لابراتوار استفاده می‌شود. ممکن است در این هنگام یک بریج موقتی برای محافظت از دندان‌های تراشیده شده کار گذاشته شود.

در مرحله بعد بریج چینی یا فلزی ساخته‌شده روی دندان‌ها آزمایش و اندازه می‌شود. ممکن است چند بار مراجعه برای اندازه کردن چهارچوب فلزی و سطح جونده لازم باشد.. اگر بریج دندانی یک بریج ثابت باشد، گاهی ممکن است دندان‌پزشک ممکن است آن را به‌طور موقت بریج را برای یکی دو هفته در جای خود بچسباند تا مطمئن شود که اندازه درستی دارد. بعد از کسب اطمینان از اندازه درست بریج، آن را به‌طور دائمی می‌چسبانند.

بریج‌های دندانی می‌توانند برای ۵ تا ۱۵ سال و حتی بیشتر کار کنند. در صورت رعایت بهداشت دهان و معاینات منظم دندانپزشکی طول عمر یک بریج ثابت می‌تواند به بالای ۱۰ سال برسد.

گذاشتن بریج دندانی درواقع درنهایت غذا خوردن را راحت‌تر می‌کند. اما تا زمانی که به بریج عادت کنید، ممکن است لازم باشد غذاهای نرم که به قطعات کوچک تقسیم شده باشند، بخورید. گذاشتن بریج دندانی به‌خصوص در مورد دندان‌های جلویی حرف زدن فرد را واضح‌تر می‌کند.

برای حفظ بریج سالم و مستحکم نگه‌داشتن دندان‌های باقیمانده که بریج روی آن‌ها تکیه می‌کند، مهم است.

مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان‌شویه ضدعفونی‌کننده به پیشگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه که به از دست رفتن دندان منجر می‌شوند، کمک می‌کند.

جرم‌گیری منظم دندان‌ها نیز به تشخیص مشکلات دندانی در مراحل اولیه هنگامی‌که درمان نتیجه بهتری دارد، کمک خواهد کرد.

منبع: WebMD

کد خبر 394033

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha