دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار اقدامات گسترده‌ای برای انتشار اوراق مشارکت در بورس آغاز کردند.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با همشهری ضمن اعلام این خبر افزود: بانک مرکزی و سازمان بورس برنامه مشترکی‌ برای انتشار اوراق مشارکت در بورس آغاز کرده اند که به همین منظور روز یکشنبه، نشست مشترکی بین این 2 نهاد  برگزار شد و نتایج خوبی به دست آ‌مد.

وی افزود: براین اساس قرار شد تا کار گروهی متشکل از سازمان بورس، بانک مرکزی و شرکت بورس اوراق بهادار تشکیل شود و ظرف یک ماه راهکارهای انتشار اوراق مشارکت در بورس بررسی شود.

صالح آبادی با بیان اینکه نتایج کار کارشناسی این کارگروه تا انتهای دی ماه منتشر خواهد شد گفت: برنامه این است که معاملات اوراق مشارکت از ابتدای سال 87 در بورس آغاز شود.

به گفته وی در این طرح اوراق مشارکت شرکت‌های دولتی، بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف پس از عرضه در بانک‌ها، قابل دادوستد در بورس، به عنوان بازار ثانویه خواهد بود.

عضو شورای بورس  تاکید کرد: ما به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار معتقدیم، این کار شدنی است و تمام تلاش خودمان را برای اجرای این طرح انجام خواهیم داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این کار به منظور کنترل نقدینگی و تورم انجام می‌شود؟ گفت: بخشی از سیاست‌ها برای انتشار اوراق مشارکت، کنترل نقدینگی و تورم است و بخشی از آن برای تامین مالی  پروژه‌های وزارتخانه‌های مختلف است.

سخنگوی سازمان بورس افزود: در حال حاضر وزارت نیرو و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای اجرای برخی پروژه‌های خود دست به انتشار اوراق مشارکت برای تامین نقدینگی زده‌اند.

صالح آبادی تاکید کرد: انتشار این اوراق کمک بسیار زیادی به بازار پول و بازار سرمایه خواهد کرد، چرا که در حال حاضر اوراق مشارکت موجود به دلیل بی‌نام بودن تبدیل به شبه پول شده‌ و بخشی از منابع مالی بانک‌ها را درگیر خود کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه با ورود اوراق مشارکت به بورس این اوراق از حالت شبه پول خارج خواهند شد گفت: در حال حاضر حجم زیادی از منابع بانک‌ها صرف باز خرید اوراق مشارکت منتشر شده می‌شود زیرا  این اوراق بی‌نام هستند و هر گاه که شخص خریدار این اوراق را به بانک ارائه کند، بانک موظف به پرداخت وجه آن است.

در حالی که با ورود اوراق مشارکت به بورس به عنوان بازار ثانویه، خریداران و فروشندگان می‌توانند این اوراق را در بورس دادوستد کنند.

عضو شورای بورس تصریح کرد: این کار کمک زیادی به بانک‌ها خواهد کرد تا حجم زیادی از نقدینگی خود را از درگیری با اوراق مشارکت آزاد کنند، ضمن اینکه بورس تهران را نیز از حالت تک محصولی خارج خواهد کرد.

اوراق صکوک

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین درباره انتشار اوراق صکوک در بورس گفت: بحث انتشار اوراق صکوک در حال بررسی در شورای بورس است و در جلسه گذشته نیز ما بحث انتشار اوراق صکوک را در کمیسیون فرعی شورای بورس طرح و بررسی کردیم اما موضوعی که هم اکنون در مورد اوراق صکوک مطرح است بحث مالیات است.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد مالیات‌های کنونی از اوراق صکوک اخذ شود این اوراق دیگر توجیه اقتصادی خود را از دست خواهند داد بنابراین ما تصمیم داریم تا در نشستی با سازمان امور مالیاتی بحث مالیات این اوراق را حل کنیم.

به گفته صالح آبادی با شرایط موجود مالیات زیادی از نقل و انتقال و اجاره اوراق صکوک اخذ خواهد شد که در صورت حل نشدن آن نرخ اوراق صکوک به قدری افزایش خواهد یافت که توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.

کد خبر 39395

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز