همشهری آنلاین - فهیمه سادات طباطبایی: یک- در روز دوم بازدید به سمت روستاهای دشت ذهاب رفتیم. مجموعه‌ روستاهای کوئیک، کفروسلمان، داررش، بزمیرآباد، کانی‌عزیز، چم‌زرشک و امام عباس را دیدیم. چهره کلی روستاها، بر خلاف شهرها، کاملا متفاوت از روزهای ابتدایی زلزله است. در اکثر روستاها اغلب خانواده‌ها کانکس‌ گرفته‌اند و مردم از شرایط بحرانی اولیه عبور کرده‌اند.

کرمانشاه

کرمانشاه

دو - ابتدای جاده زرین جوی، کارگاه کانکس‌سازی قرارگاه خاتم‌الانبیا مستقر و تجهیز شده و با حداکثر ظرفیت مشغول تولید کانکس است. مسئول کارگاه به دلیل حضور در جلسه در محل حضور نداشت اما سربازها می‌گفتند، روزانه 60 الی 70 کانکس تولید و به روستاها ارسال می‌شود.

کرمانشاه

سه- اگرچه وضع روستاها در حوزه مسائل بهداشتی، بهتر از شهر است و دستشویی‌ها و حمام‌های سیار تقریبا در همه روستاها مستقر شده، اما باز عمده‌ترین نیاز اعلامی مردم در حوزه مسائل بهداشتی است. عمدتا تعداد حمام و دستشویی‌ها با تعداد خانوارها متناسب نیست. موضوع جمع آوری زباله و بهداشت محیط و کم کاری شهرداری هم مثل سرپل ذهاب دغدغه اصلی مردم شده است.

چهار- روستاها درخصوص حمام و دستشویی، مشکل مهم دیگری هم دارند که به جانمایی سرویس‌های بهداشتی مربوط است. در بعضی از موارد، افرادی که سرویس‌ها در محوطه یا نزدیکی خانه‌شان نصب شده، آن را متعلق به خودشان تلقی می‌کنند. همین مسئله استفاده خانواده‌های دیگر از سرویس‌ها را دشوار کرده است و سبب شده ، هر یک از خانواده‌ها حمام و دستشویی شخصی خودشان را طلب کنند. چیزی که عملا در شرایط بحران شدنی نیست و باید از سوی دهیارها و مسئولان دولتی مدیریت شود.

پنچ- در روستاها هر چه از شهر دورتر می‌شویم و بیشتر به سمت عمق می‌رویم توزیع امکانات به طور مشهودی کمتر می‌شود. به عنوان مثال در مجموعه روستاهای کوئیک و روستای سراب‌ذهاب، کانکس موردنیاز به طور کامل تامین شده حتی گامهای برای آغاز ساخت خانه‌ها هم برداشته شده است. اما در روستاهای دورتر مثل کفروسلمان و بزمیرآباد بعضی خانواده‌ها هنوز کانکس ندارند.

کرمانشاه

شش- قرارگاه مردمی حاج احمدمتوسلیان که برای بازسازی مناطق زلزله‌زده از سوی فعالان مردمی تشکیل شده، نوع جدیدی از خانه‌سازی را در منطقه کلید زده است. به گفته مسئول اجرای این پروژه، تکنولوژی ساخت این خانه‌ها آی‌سی‌اف نام دارد و از طریق آن، در عرض بیست و پنج روز الی یک ماه، می‌توان خانه‌های کامل، مقاوم و استاندارد برای زلزله‌زده‌ها ساخت. به گفته وی، قیمت تمام شده این نوع خانه‌ها، حدود 60 تا 70 میلیون تومان است و در حال حاضر با هزینه پرداختی خیرها، در مجموعه روستاهای کوئیک، ساخت حدود 18 مورد از آنها کلید خورده است.

هفت- اداره جهادکشاورزی، آمارگیری برای جبران خسارت دام‌های تلف شده را آغاز کرده اما هنوز مبلغی به عنوان خسارت به مردم پرداخت نشده است. به گفته ماموستای یکی از روستاها، مسئولان مربوطه برای اثبات تعداد دام‌های تلف‌شده‌ی هر فرد از او می‌خواهند به قرآن قسم یاد کند و بعضی روستاییان این را توهین به خودشان می‌دانند. البته به گفته اهالی، در خوداظهاری‌ها درباره تعداد دامهای تلف شده، بعضاً اغراق وجود دارد و همین سبب شده جهادکشاورزی چاره دیگری نداشته باشد. 

کرمانشاه

هشت- در ادامه بازدیدهای امروز به ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف آن رفتیم. مشکلی که در این شهر و بعضی شهرها و روستاهای زلزله‌زده دیگر در منطقه وجود دارد این است که اگرچه خانه‌های بعضی مردم تخریب نشده اما آنها به دلیل وحشت از زلزله، حاضر نیستند به داخل خانه‌های خود برگردند. این تیپ افراد به دلیل اینکه درصد تخریب خانه‌هاشان ناچیز است کانکس هم نمی‌توانند بگیرند و مجبورند در چادر زندگی کنند. اعزام تیم‌های روانشناسی برای صحبت با مردم در این روستاها یک نیاز ضروری است.

کرمانشاه

نه- در روزهای ابتدایی زلزله هم گفته بودم که برخی منابع آبی در منطقه از قبیل چشمه‌ها پس از زلزله پرآب‌تر شده و مردم این را نعمت خدا پس از محنت می‌دانند. در بازدیدهای امروز هم همین مسئله باز مشهود بود، در خیلی از روستاها آب چشمه‌ها و حتی بعضی رودها بوضوح بیشتر شده و مردم در صحبت‌های خود با خوشحالی از این موضوع یاد می‌کنند. بعضا تصور می‌شد افزایش آب مختص روزهای ابتدایی زلزله باشد اما ظاهرا همچنان ادامه دارد.

کد خبر 393445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha