همشهری آنلاین: ریاضیدانی ژاپنی درحدود پنج سال پیش اثبات ۵۰۰ صفحه‌ای یکی از مسائل دشوار جهان ریاضی را در قالب چهار مقاله ارائه کرد و به زودی قرار است این راه‌حل به عنوان راه‌حل رسمی منتشر شود،‌درحالی که هنوز هیچ ریاضیدانی نتوانسته درستی آن را تایید کند.

معادله ریاضی

براساس گزارش نيوساينتيست، اين مسئاله رياضي كه "حدس ABC" يا "حدس اوسترل-مسر" نام دارد، 30 سال بود كه حل نشده باقي مانده‌ بود تا اينكه در نهايت شينيچي موچيزوكي رياضيدان ژاپني راه‌حلي متحول‌كننده‌اي براي اين مسئاله ارائه داد.

تنها يك مشكل وجود داشت: كسي راه‌حل ارائه شده توسط او را نمي‌فهميد. حدس abc درباره ارتباط ميان اعداد صحيح مثبت است:  اگر a و b و c سه عدد صحیح باشند که هیچ عامل مشترکی با یکدیگر نداشته باشند و a+b=c، در اين صورت اگر d حاصل‌ضرب ریشه‌های اولیه abc باشد، انگاه d نمیتواند خیلی کوچکتر از c باشد.

اين معما كه در آن عناصر نظريه اعداد و هندسه محاسباتي با يكديگر تركيب شده‌اند، هرگز به صورت كامل توسط رياضيدانان حل نشده‌بود و گفته مي‌شود موچيزوكي اولين رياضيداني است كه توانسته آن را حل كند، البته اگر كسي بتواند از راه‌حل‌هاي او سر در بياورد.

موچيزوكي كه زماني همه حدس مي‌زدند خالق بيت‌كوين باشد، به اندازه‌اي محاسبات رياضي عجيب و غريب را در اين 500 صفحه گنجانده كه جامعه رياضي جهان از درك آن عاجز شده‌است. اين رياضيدان براي حل مسئاله 10 سال زمان صرف كرده‌است و اگرچه از سال 2012 در اختيار ديگر رياضيدانان قرار گرفته، اما جامعه رياضي مي‌گويد براي رمزگشايي و درك دقيق آن به سال‌ها زمان نياز دارد.

براي كمك به درك اين راه‌حل،‌نشست‌ها و جلسات بين‌المللي متعددي برگزار شده و يكي از همكاران موچيزوكي نسخه‌اي آسان‌سازي شده و 300 صفحه‌اي از آن را منتشر ساخته‌است. اما با وجود تمامي اين تلاش‌ها، مفسران تاييد كرده‌اند كه تا تاييد نهايي اين "كابوس درهم پيچيده" توسط جامعه آكادميك به سال‌ها زمان نياز است.

کد خبر 393158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha