همشهری آنلاین: جدید‌ترین عدد اول بزرگ جهان با داشتن بیش از یک میلیون رقم بیشتر از رکورد‌دار سابق، به پنجاهمین عدد اول کمیاب مرسن تبدیل شده‌است

عدد اول

براساس گزارش گاردين،‌ اين عدد اول جديد با داشتن بيش از 23 ميليون رقم به بزرگترين عدد اول در جهان رياضيات تبديل شده‌است. اين عدد كه به M77232917 مشهور است، با به توان 77232917 رساندن عدد دو و كم كردن عدد يك به دست آمده‌است: حاصل اين محاسبه رشته‌اي از 23 ميليون و 249 هزار و 425 رقم است كه تقريبا يك ميليون رقم بيشتر از ركورددار سابق بزرگترين عدد اول جهان دارد.

اين عدد به گروهي كمياب از اعداد مشهور به اعداد اول مرسن تعلق دارد. اعداد مرسن نيز مانند سياري از ديگر اعداد اول تنها بر خود و بر يك بخش پذيرند اما حاصل از ضرب كردن تعداد زيادي عدد دو در هم است و در نهايت يك از آن كم مي‌شود.

كشف عدد جديد در روزي مشهور به روز بوكس كه توسط برنامه اشتراكي به نام GIMPS با هدف استفاده از قدرت محاسباتي رايانه‌هاي داوطلب در سرتاسر جهان برگزار مي‌شود اعلام شده‌است. در روزهاي بعد از چهار رايانه با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي مختلف براي تاييد اين كشف استفاده شد.

براي يافتن عدد جديد رايانه شخصي مهندس برق 51 ساله‌اي 6 روز پي در پي مورد استفاده قرار گرفت. پس از تاييد درستي عدد جديد،‌اين فرد اكنون مي‌تواند جايزه‌اي 3000 دلاري دريافت كند.

كاشف ركورد‌دار سابق بزرگترين عدد اول جهان استاد رياضي دانشگاه ميسوري، كورتيس كوپر بوده‌است كه در سال 2016 موفق به اين كشف رياضي شد.

کد خبر 394753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha