چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تار و هویر، دریاچه‌های کوهستانی معروف در البرز مرکزی و نزدیک شهرستان دماوند هستند که در این فصل آب و هوای سردی دارند

فیروزکوه

آخرین روزهای پاییز، روزهای سرد منتهی به زمستان است و ماجراجویی‌های پاييزي‌اش، رنگ و بوي زمستان دارد.

یکی از مقاصد جذاب و سردسیر پاییزی نزدیک به تهران که می‌توان يك روزه، مسيري جذاب براي دوچرخه‌سواري در آن تعريف كرد، درياچه‌هاي تاروهوير در دامنه‌هاي البرز جنوبي است

دوچرخه‌سواری در نزديكي دامنه‌هاي رشته‌كوه «دوبِرار» كه آذرماه، آب و هوايي زمستاني دارد.

تار و هویر، دریاچه‌هاي کوهستانی معروف در البرز مرکزی و نزدیک شهرستان دماوند هستند که به‌خاطر داشتن آب زلال‌شان و قرار گرفتن در منطقه‌ای نسبتا صعب‌العبور معروف هستند.

این دو دریاچه که فاصله چندانی با هم ندارند، در تابستان پذیرای مسافران فراري از گرما هستند وحالا كه اين درياچه‌ها در آرامشي سرد فرورفته‌اند، وقت خوبي براي تجربه يك ماجراجويي با طعم كوهستان و درياچه است.

پل دلیچای در جاده فیروزکوه تا روستای مومج؛ 15 کیلومتر جاده آسفالته: اولین بخش مسیر که سربالایی تند و نفسگیر دارد، در فاصله پل دلیچای در جاده فیروزکوه و روستاهای «مومج»، «دهنار» و «هویر» قرار دارد. این فاصله حدود 20 کیلومتر است و رکاب زدن آن در سربالایی تقریبا دو ساعت زمان می‌برد.

روستای هویر تا دریاچه‌هاي هویر و تار؛ 10 کیلومتر جاده خاکی: بخش دوم مسیر جذاب‌تر است، ضمن آن‌كه سربالایی‌های تند ندارد.

این بخش از مسیر حدود هشت کیلومتر طول دارد و بعد از گذشتن از روستاهای مومج و هویر در میان مزرعه‌هاي گندم و باغ‌هاي ميوه ادامه پیدا می‌کند. این بخش از مسیر خاکی است و در بخش انتهایی، کوهستانی می‌شود. رکاب زدن این بخش از مسیر هم حدود يك ساعت زمان می‌برد.

مسیر کوهستانی منتهي به دریاچه؛ دو كيلومتر: اگر کمی اهل ماجراجویی باشید می‌توانید بخش انتهایی مسیر خود را از میان تپه‌ها و کوه‌های منطقه میان‌بر زده و از جاده خاکی جدا شوید و مستقیم به سمت دریاچه بروید.

البته این بخش از مسیر بسیار سنگلاخی است و در سربالایی‌ها باید دوچرخه را روی دست و شانه حمل کنید. برای این بخش از مسیر هم حدود يك ساعت زمان درنظر بگیرید.

بازگشت: برای بازگشت دو گزینه دارید که هر دوی آن‌ها سرازیری هستند. اگر خودروي‌تان را در پل دلیچای پارک کرده ‌ايد، همان مسیر رفته را بازگردید، اما اگر بدون خودرو به مبدأ رسيده‌ايد

این امکان را دارید تا برای بازگشت به تهران مسير سرازير تا شهر دماوند را انتخاب كنيد. برای بازگشت بدون زمان استراحت دو ساعت بايد زمان بگذاريد.

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 392971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha