همشهری آنلاین: دولت ترامپ استفاده از هفت واژه و عبارت را برای مقامات یکی از برترین آژانس‌های سلامت عمومی کشور ممنوع کرده‌است، جنین، آسیب‌پذیر و دوجنسیتی از جمله موارد این لیست هستند.

کلمه

براساس گزارش واشنگتن‌پست، استفاده از اين واژه‌ها در هر نوع سند و نامه رسمي از سوي مركز كنترل و پيشگري بيماري‌هاي آمريكا كه براي دريافت بودجه سال آينده آماده مي‌شوند، ممنوع شده‌است.

تحليل گران مركز كنترل و پيشگري بيماري در آتلانتا در جلسه‌اي اين ليست از واژگان ممنوعه را دريافت كرده‌اند. اين ليست عبارت است از: آسيب‌پذير (vulnerable)، حقوق (entitlement)، تنوع(diversity)، دوجنسيتي (transgender)، جنين (foetus)، مبتني بر شواهد (evidence-based)، و مبتني بر علم (science-based).

در برخي از موارد،‌مانند "مبتني بر شواهد" و "مبتني بر علم" به اين مركز گزينه‌هاي جايگزين پيشنهاد شده‌است،‌براي مثال به اين مركز توصيه شده به جاي اين دو عبارت توصيه‌هاي خود را با درنظر گرفتن استاندارد‌ها و خواسته‌هاي جامعه و براساس علم مطرح سازد. براي ديگر واژه‌ها درحال حاضر جايگزيني ارائه نشده‌است.

موضوعاتي مانند گرايش جنسيتي، هويت جنسيتي و حقوق سقط جنين، موضوعاتي كه در دولت اوباما در مركز توجه قرار داشند، با روي كار آمدن دولت ترامپ مورد بي‌توجهي قرار گرفته‌اند.

اين موضوعات در دولت ترامپ از آمارگيري‌ها و مطالعات حذف شده‌اند يا درحال حذف شدن هستند. در جلسه‌اي كه براي معرفي واژه‌هاي ممنوعه به مديريت آليسون كلي برگزار شد، هيچ اشاره‌اي به دلايل ممنوعيت استفاده از اين واژه‌ها نشده‌است. كلي تنها اعلام كرده صرفا اطلاعات را انتقال مي‌دهد.

به گفته يكي از تحليل‌گران مركز كنترل و پيشگيري بيماري آمريكا كه نامش را افشا نكرده‌است، اينطور به نظر مي‌آيد كه ديگر بخش‌هاي سازمان خدمات سلامت آمريكا نيز موظف به عدم استفاده از واژه‌هاي ليستي مشابه شده‌اند. اين ممنوعيت با بودجه و خدمات پشتيباني در ارتباط است كه قرار است سال آينده در اختيار مركز كنترل و پيشگيري و شركاي اين مركز اختصاص پيدا كند.

تحليل‌گر بينام مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌ها دوره ديگري را به ياد نمي‌آورد كه واژه‌هايي از اسناد رسمي اين مركز به خاطر جنجالي بودنشان حذف شده باشند. به گفته وي افرادي كه در جلسه حضور داشتند با آگاهي از ليست واژه‌هاي ممنوعه به شدت متعجب و بهت‌زده شدند.

از آنجايي كه خبر اين ممنوعيت هنوز در حد وسيعي در لايه دانشمندان اين مركز پخش نشده، واكنش‌هاي چنداني به دنبال نداشته‌است اما انتظار مي‌رود به زودي انتقادات شديدي به بار آورد. مركز كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي آمريكا بودجه‌اي به ارزش هفت ميليارد دلار داشته و بيش از 12 هزار كارمند در آن در زمينه‌هاي مختلفي، از ايمني غذا و آب گرفته تا بيماري‌هاي قلبي و سرطان مشغول به كارند.

كلي به نمايندگان اين مركز اعلام كرده درصورتي كه از اين هفت واژه و عبارت در اسناد رسمي ارائه شده براي دريافت بودجه استفاده شود، اسناد براي تصحيح پس فرستاده خواهند شد.

کد خبر 392685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha