سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

جواد نصرتی: موج برخوردها با رفتارهای نامناسب جنسی سیاستمداران در آمریکا به کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا رسیده است؛ یک عضو برجسته دولت او، رسیدگی به اتهام‌ها را حق زنان می‌داند و ۲‌نماینده سنا، از استعفای ترامپ به‌خاطر این رفتارها صحبت می‌کنند.

آمریکا

اتهام‌ها عليه رفتارهاي نامناسب جنسي رئيس‌جمهور آمريكا چيز تازه‌اي نيست اما اين نخستين بار است كه صدايي از داخل دولت او، در حمايت از زنان قرباني صحبت مي‌كند. نيكي هيلي، نماينده آمريكا در سازمان ملل كه هميشه مواضعي حمايتي از رئيس‌جمهور آمريكا داشته و او را نزديك‌ترين فرد به ترامپ مي‌دانند، در برنامه‌اي تلويزيوني گفته است كه «صداي اين زنان بايد شنيده شود.» اشاره او به 20زني است كه رئيس‌جمهور آمريكا را به رفتارهاي نامناسب جنسي متهم مي‌كنند.

پيش‌تر در جريان كارزار انتخاباتي رياست‌جمهوري، صداي ضبط شده‌اي از ترامپ به‌صورت گسترده پخش شد كه در آن، رئيس‌جمهور فعلي آمريكا با الفاظي بسيار ركيك درباره زنان صحبت كرد و به وضوح اين موضوع را مطرح كرد كه شهرتش به او اجازه داده رفتارهاي نامناسبي با زنان داشته باشد. در همان زمان، ترامپ اين رسوايي را با تعبير «حرف‌هاي مردانه در جمع مردانه» توجيه كرد. وكيل او هم بعدا ادعاهاي مطرح شده را اساسا نادرست خواند.

حالا اما تغيير فضا به نفع زنان قرباني، شرايط را براي پيگيري جدي اين اتهام‌ها هموار كرده است. موجي كه با افشاي رسوايي‌هاي جنسي هاروي وانستاين تهيه‌كننده معروف هاليوود به راه افتاد، خيلي زود راهش را به دنياي سياست در آمريكا باز كرد و تا همينجا، گريبان 3 نماينده سياستمدار سرشناس را گرفته است؛

3 نماينده كنگره (2 دمكرات و يك جمهوريخواه) در پي اتهام‌هاي فراوان جنسي از سوي زنان قرباني، تحت فشار شديد همكاران و هم‌حزبي‌هاي خود مجبور به استعفا شدند و در چنين فضايي است كه چشم‌انداز استعفاي ترامپ هم هواداراني پيدا كرده است.

  • صداي قربانيان بايد شنيده شود

زناني كه مدعي هستند قرباني رفتارهاي نادرست ترامپ بوده‌اند، حتي در حلقه ياران بسيار نزديك او هم گوش شنوايي دارند. هيلي، در برنامه «مواجهه با ملت» در شبكه سي‌بي‌اس، ضمن تقدير از «شجاعت» اين زنان، از ضرورت رسيدگي به وضعيت آنها صحبت كرد؛ «من به قدرت آنها افتخار مي‌كنم. من به شجاعت آنها افتخار مي‌كنم. صداي زناني كه كسي را متهم مي‌كنند بايد شنيده شود. بايد صداي آنها را شنيد و به آنها رسيدگي كرد. ما قبل از انتخابات صداي اين زنان را شنيديم و من فكر مي‌كنم هر زني كه احساس مي‌كند با او به درستي فتار نشده و احساس مي‌كند كسي با او به هر روشي بدرفتاري كرده، اين حق را دارد كه درباره آن صحبت كند.»

  • ترامپ بايد استعفا بدهد

خارج از دولت البته نگاه‌ها به اين ماجرا كمي جدي‌تر و صريح‌تر و بدون لفاظي است. ديروز، سي‌ان‌ان از درخواست 2 سناتور براي استعفاي رئيس‌جمهور آمريكا در پي مطرح شدن اين اتهام‌ها خبر داد. كوري بروكر و جف مركلي سناتورهاي دمكرات معتقدند اتهام‌هايي سبك‌تر 3 نفر را در كنگره مجبور به استعفا كرده است و ترامپ با اين حجم از اتهام‌ها، قطعا بايد همان راه را برود و از رياست‌جمهوري كشورش كناره‌گيري كند.

بروكر در اين‌باره به سي‌ان‌ان گفته است: «من همين تازگي ديدم كه سناتور ال فرنكن چه كار شرافتمندانه‌اي كرد و استعفا داد. سؤال من اين است، چرا دونالد ترامپ - كه به نسبت فرنكن اتهام‌هاي بيشتري دارد و زنان بيشتري عليه او صحبت كرده‌اند- همين كار را نمي‌كند؟ اگر بخواهيم روند را نگاه كنيم، او خيلي بيشتر از فرانكن درگير است و (حالا كه فرنكن استعفا داد) او هم بايد استعفا بدهد.»

ال فرنكن يكي از 3 نماينده‌اي است كه به‌خاطر اتهام‌هاي زياد رفتار نامناسب جنسي، مجبور به كناره‌گيري شده‌اند. 2 نماينده ديگري كه در همين روزهاي گذشته مجبور به كناره‌گيري از سمت خود شده‌اند، جان كانيرز و ترنت فرنكز هستند.

سناتور جف مركلي هم در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان، در اظهارنظر مشابهي درخواست كرده است كه ترامپ به‌خاطر اين اتهام‌ها از سمت خود كناره‌گيري كند؛ «مي‌خواهم كاملا صريح باشد. دونالد ترامپ بايد از رياست‌جمهوري استعفا بدهد. دست‌كم 17زن دونالد ترامپ را به رفتار نامناسب جنسي وحشتناك متهم كرده‌اند و من حرف آنها را باور مي‌كنم. علاوه بر آن، نوار صحبت‌هاي خود او درباره رفتارش هم موجود است. اين مسئله ربطي به سياست ندارد. من درباره خيلي چيزها با او مخالف هستم، اما مسئله اين نيست.»

کد خبر 392233

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha