مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

ناسا طبق وعده‌ای که از چند وقت قبل داده بود، از یک کشف بزرگ رونمایی کرد که برای نخستین‌بار در جهان با بهره‌گیری از یک سیستم هوش مصنوعی امکان‌پذیر شده است.

کشف منظومه شمسی

«هوش مصنوعي گوگل» براساس اطلاعات داده شده در يكي از مهم‌ترين نشست‌هاي خبري مجازي ناسا به داده‌هايي دست پيدا كرده كه از نظر دانشمندان مهم و حيرت‌انگيز ناميده شده است؛ نخستين سيستم منظومه‌اي شبيه منظومه خورشيدي كه شباهت‌هاي جدي با منظومه شمسي دارد.

  • دقيقا چه چيزي كشف شده است؟

عبارت دقيقي كه براي كشف اخير در پروژه‌ «كپلر»‌ ناسا از آن صحبت مي‌شود، اين است: هشتمين سياره‌ اطراف يك ستاره دوردست كه بخشي از يك سيستم منظومه‌اي در جايي دور از دسترس ماست. در اين منظومه دقيقا مثل منظومه خورشيدي ما، 8 سياره دور يك ستاره‌ مادر مي‌گردند. ستاره‌ مادر اين منظومه جديد، Kepler 90 ناميده شده كه از خورشيد ما بزرگ‌تر و داغ‌تر است. فاصله اين ستاره از سياره زمين حدود 2500سال نوري است و براي رسيدن به آن بايد درصورت فلكي اژدها حركت كنيد.

سياره‌هاي منظومه نامشان را از حروف الفباي انگليسي گرفته‌اند كه بعد از نام ستاره‌ مادر آورده مي‌شود. به اين ترتيب سياره‌اي كه توسط هوش مصنوعي گوگل كشف شده، نامش «كپلر 90‌اي‌« (Kepler 90i) است. پوشش اين سياره احتمالا سنگي است، ‌حدودا 3 برابر از زمين بزرگ‌تر است و دماي آن 420درجه سانتي‌گراد تخمين زده مي‌شود.

  • چطور كشف صورت گرفت؟

به گزارش همشهري،‌ناسا از مدتي پيش وعده داده بود يك نشست خبري مفصل را براي كشفي مهم برنامه‌ريزي مي‌كند. جزئيات زيادي درباره اين يافته‌ فضايي بيرون نيامده بود اما همين كه گفته مي‌شد، براي اولين‌بار از هوش مصنوعي براي پيداكردن داده‌هاي جديد استفاده شده، باعث شد توجه‌هاي زيادي به اين برنامه جلب شود. به مرور جزئيات بيشتري درباره چگونگي اين كشف بيرون آمد. كشف بزرگ اينطور شكل گرفته بود: با گذشتن هر سياره‌اي از مقابل ستاره‌ مادر نوري كه از سياره بازتاب مي‌يابد، به كشف يك سياره يا جرم جديد كمك مي‌كند. تلسكوپ كپلر تا به حال حدود 150هزار ستاره و 4هزار سياره را بررسي كرده كه 2300عدد از آنها در نهايت به‌عنوان نمونه‌هايي ارزشمند مورد بررسي بيشتر قرار گرفته‌اند. با بررسي اين شواهد، دانشمندان سازمان فضايي با اطمينان مي‌توانند بگويند كه در آسمان‌ها، دست‌كم يك سياره وجود دارد كه دور يك ستاره در آسمان مي‌چرخد.

  • چرا هوش مصنوعي مهم است؟

بررسي اطلاعاتي كه از فضا به بيرون درز مي‌كند، كار دشواري است. يكي از مهم‌ترين دشواري‌ها ضعيف بودن سيگنال‌هايي است كه به تلسكوپ مي‌رسد. شكار اين امواج و بررسي آنها كار بسيار دشواري است. در چنين موقعيتي هوش مصنوعي به كار مي‌آيد. هوش مصنوعي گوگل به يك سيستم ارتباطي شبيه سيستم‌ اعصاب مجهز شده كه اشتباهات كمتري مرتكب شده و در عين حال، دقت بالاتري دارد. با همين سيستم جديد ناسا توانست وضعيت 670ستاره را كه تا پيش از آن به‌خاطر مشكلاتي مثل ضعيف بودن سيگنال‌هاي دريافتي عملا شكست خورده بود، با موفقيت بسنجد.

کد خبر 392647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha