چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

سعید ابوطالب-فعال فرهنگی و نماینده اسبق مجلس: «بازمانده روز» نوشته ایشی‌گورا نویسنده مطرح و برجسته ژاپنی که به‌تازگی جایزه نوبل ادبیات را هم دریافت کرد، اولین کتابی است که از این داستان‌نویس در ایران به فارسی ترجمه شده است.

سعید ابوطالب

اولين ويژگي مشهود بازمانده روز، جذابيت و كشش فوق‌العاده آن است. جذابيتي كه باعث مي‌شود خواننده كاملا با دنيايي كه نويسنده ترسيم كرده همراه و همگام شود. بازمانده روز روايت اتفاق‌هايي است كه براي يك پيشخدمت خانه‌هاي اعياني در انگليس رخ مي‌دهد ولي اين تنها ظاهر ماجراست. كتاب در واقع ماجراي افول امپراتوري بريتانيا را توصيف مي‌كند. از اين منظر مي‌توان بازمانده روز را رماني دانست كه درونمايه‌اي كاملا سياسي دارد.

ايشي‌گورا آن‌قدر باهوش بوده كه تم سياسي مورد نظرش را به شكلي هنرمندانه‌ در دل ساختار روايي رمان قرار داده و اتفاقا اين كار باعث عمق و تأثيرگذاري بيشتر اثر شده است. ايشي‌گورا آنچه بر شخصيت اصلي رمان مي‌گذرد را با دستمايه افول امپراتوري بريتانيا همانندسازي كرده است.

مي‌توان گفت خواننده در بازمانده روز با رماني چند وجهي مواجه است كه هر كنش و رخدادي مي‌تواند زيرلايه‌هاي متفاوتي داشته باشد. خدمتكاري كه كارش را از دست مي‌دهد و تعللش باعث مي‌شود به عشق قديمي‌اش نرسد به‌نوعي نمود پايان يك دوران و آغاز عصري تازه نيز است.

نجف دريابندري مترجم كتاب، در مقدمه كاربردي و خوبي كه نوشته مخاطب را با ايشي‌گورا آشنا مي‌كند و پس از خواندن مقدمه دريابندري ديگر براي خواننده اين سوال پيش نمي‌آيد كه چگونه نويسنده‌اي ژاپني، توانسته اثري موفق در فضاي انگلستان بنويسد. ايشي‌گورا گر چه متولد ژاپن است ولي از 4 سالگي در آمريكا زندگي كرده و تسلط كاملي بر زبان و ادبيات انگليسي داشته و اين توانايي را مي‌توان در نثر فصيح او مشاهده كرد.

ضمن اينكه نگاه ايشي‌گورا در بازمانده روز، كمي شرقي است و در مواردي به نظر مي‌رسد كه مفاهيم زندگي غربي از منظر يك شرقي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. هر چند اين مايه نيز در بازمانده روز خيلي پررنگ و گل درشت نيست. اين كتابي است كه هم داستانش را با قوت روايت مي‌كند و هم اينكه در خلال تعريف كردن داستان، به شكلي تلويحي به پايان دوران جلال و جبروت امپراتوري بريتانيا اشارت دارد. بازمانده روز رماني است سياسي كه با ظرافت و دقت نظر نوشته شده است.

کد خبر 392528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha