همشهری آنلاین: سرپرست دانشگاه فنی حرفه‌ای با بیان اینکه ۸۰ درصد دانشجویان کشور تنها در ۲۰ رشته آموزش عالی مشغول تحصیل هستند که ۱۰ درصد آنها در رشته مدیریت و حسابداری است، گفت: بنابراین این آمار نشان می‌دهد ما در حوزه آموزش عالی دچار بن‌بست شده‌ایم.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم صالحی‌ عمرانی سرپرست جديد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در مراسم تکریم دکتر ناصر شمس سرپرست پیشین دانشگاه فنی حرفه‌ای، آموزش‌های مهارتی را لازمه توسعه کشور عنوان کرد و گفت: این آموزش‌ها ضرورت توسعه همه‌جانبه کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است. در واقع کشورها زمانی سراغ آموزش‌های مهارتی حرکت کرده‌اند که تصمیم گرفتند به سمت توسعه گام بردارند.

وی افزود: در دوران پس از جنگ جهانی دوم دورانی تحت عنوان بازسازی را داشتیم که در این دوره سرمایه‌گذاری‌های آموزشی و توسعه سرمایه انسانی مورد توجه قرار گرفت،‌ اما نکته‌ای یا انتقادی که می‌شود به آن وارد کرد این است که سرمایه‌گذاری‌ها در این عرصه بیش از حد انتظار انجام شد. در واقع در نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها،‌ آموزش عالی گسترش یافت و از طرفی این گسترش بیش از اندازه بر اساس انتظار یا پیش بینی‌های لازم حرکت نکرده است.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خاطرنشان کرد: به تعبیر بانک جهانی وقتی در عرصه آموزش عالی بیش از اندازه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، ناخودآگاه سرمایه انسانی بی‌فایده خواهد شد که نمونه بارز این تعبیر گزارش مجمع جهانی اقتصاد است که این مجمع هر ساله سرمایه انسانی را در کشورها اندازه‌گیری می‌کند و نتایج آن را اعلام می‌کند. بر اساس آخرین گزارش این مجمع در سال ۲۰۱۶، کشور اندونزی از لحاظ استفاده از سرمایه انسانی در بین ۱۳۰ کشور رتبه اول و ایران از بین این کشورها رتبه ۸۵ را از آن خود کرده است.

به گفته وی و بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد،‌ ایران از بین ۱۳۰ کشور دنیا از نظر نتایج سرمایه‌گذاری در آموزش عالی رتبه ۱۳۰ را به دست آورده است که متاسفانه این رتبه بسیار نگران‌کننده و تاسف‌بار است، یعنی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در عرصه نیروی انسانی در کشور ما بی‌فایده است.

وی همچنین به راهکارهای بهره‌وری و استفاده از نیروی انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: راهکار اول این است که نهادهای اقتصادی،‌ ساختارهای لازم برای تولید خالص و تولید ملی را داشته باشند. در واقع ساختارهای نهادهای اقتصادی باید اصلاح شود و راهکار دوم نیز این است که در عصه آموزش عالی اصلاحات اساسی انجام گیرد یعنی آموزش عالی به سمت آموزش‌های کاربردی و مهارت محور حرکت کند.

دکتر صالحی با تاکید بر اینکه ایران در عرصه آموزش عالی و حتی آموزش‌های مهارتی دچار کمیت‌گرایی شده است، افزود: از لحاظ آماری حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای،‌ ۳۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و همین‌طور دانشجویان مهارتی دیگر در دانشگاه‌ها دارد. در واقع سالیانه یک میلیون فارغ‌التحصیل در آموزش‌های مهارتی به جامعه وارد می‌شود، اما هیچ تاثیری در اشتغال و بازار کار ندارند. بنابراین این وضعیت بیانگر این است که آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی در خصوص نیازهای جامعه صورت نگرفته است.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ادامه داد: ۸۰ درصد دانشجویان تنها در ۲۰ رشته آموزش عالی مشغول تحصیل هستند که ۱۰ درصد آنها در رشته مدیریت و حسابداری است. بنابراین این آمار نشان می‌دهد ما در حوزه آموزش عالی دچار بن بست شده‌ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید ارتباط خوبی بین دانشگاه‌های مهارت‌محور با سایر دانشگاه‌ها شکل گیرد. بسیاری از دانشگاه‌ها، دانش لازم را در اختیار دارند،‌ اما نیروی متخصص برای ایجاد کسب و کار ندارند. باید ارتباط خوبی بین واحدهای دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای با دانشگاه‌های دیگر شکل بگیرد.

سرپرست دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در پایان بر ضرورت اختصاص بودجه منعطف به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد و گفت: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، یک دانشگاه کاربردی است. در این دانشگاه مدرک تولید نمی‌شود و بنابراین ما نیازمند این هستیم که سرمایه‌گذاری خوبی در این عرصه صورت بگیرد تا بتوانیم به اهداف خود دست پيدا كنيم.

کد خبر 392216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha