عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال۹۷ به‌صورت پلکانی تا ۳برابر افزایش می‌یابد.

سال گذشته 9ميليون ايراني به خارج از كشور سفر كردند. اكنون براساس لايحه بودجه سال97 كه ديروز به مجلس تقديم شد، عوارض خروج از كشور براي هر فرد ۲۲۰ هزار تومان درنظر گرفته شده كه اين مبلغ براي سفر دوم ۵۰ درصد افزايش مي‌يابد و به ۳۳۰ هزار تومان مي‌رسد و براي سفرهاي سوم و بيشتر با ۱۰۰ درصد افزايش به ۴۴۰هزار تومان مي‌رسد! اين در حالي است كه عوارض خروج از كشور امسال 75هزار تومان بود. اگرچه هنوز لايحه بودجه سال97 در مجلس بررسي نشده اما افزايش هزينه خروج از كشور براي گردشگران مي‌تواند به عاملي در كنترل گردشگري خروجي ايران تبديل و به كاهش آمار گردشگران خروجي كشور منجرشود.

به گزارش همشهري، سهم سازمان ميراث فرهنگي از عوارض 75هزار توماني ايرانيان براي خروج از كشور 10هزار تومان بود كه با تلاش سازمان ميراث فرهنگي براي داشتن سهم بيشتر از عوارض خروج ايرانيان از كشور اين مبلغ به 40هزار تومان افزايش يافت. بهانه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري براي افزايش سهم خود از عوارض خروج از كشور تزريق اين مبلغ براي ايجاد تاسيسات زيرساختي گردشگري با هدف توسعه صنعت گردشگري در كشور بود. بدين‌ترتيب درصورتي كه سال آينده از آمار گردشگران خروجي كشور - كه سال گذشته 9ميليون گردشگر خروجي اعلام شد - كاسته نشود، ايراني‌ها تنها براي يك سفر در سال97 حدود 1980ميليارد تومان نصيب دولت مي‌كنند كه بايد ديد سهم سازمان ميراث فرهنگي از اين مبلغ براي توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري كشور چيست؟

  • حساسيت رئيس‌جمهور به افزايش آمارگردشگري خروجي

معاون گردشگري كشور پيش‌تر در نشست با فعالان صنعت گردشگري اعلام كرده بود كه رئيس‌جمهور نسبت به آمار گردشگران خروجي كشور حساس شده است. همين موضوع نيز سؤال اصلي خبرنگار همشهري از علي‌اصغر مونسان بود كه با افزايش عوارض خروج از كشور در ارتباط است. تعداد گردشگران خارجي ورودي به كشور سال گذشته بيش از 5ميليون گردشگر بود كه با احتساب 9ميليون گردشگر خروجي كشور مي‌توان گفت ترازوي صنعت گردشگري ايران همچنان به نفع گردشگري خروجي چرخيده است.

مونسان درخصوص تلاش‌ها براي برقراري توازن در گردشگري ورودي و خروجي كشور با تأكيد بر اينكه اولويت سازمان ميراث فرهنگي بر تعاملات گردشگري با كشورهاي همسايه و نزديك ايران است، گفت: در 3ماه گذشته جلسات خوبي با كشورهاي همسايه برگزار شد و توافقات خوبي با تركيش اير براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران در كشورهاي مختلف و برپايي تورهاي تركيبي صورت گرفت. همچنين مذاكرات خوبي با كشورهاي ارمنستان و آذربايجان براي افزايش حجم گردشگري به‌ويژه گردشگري ورودي به ايران انجام شد تا بتوان در گام نخست كشورهاي همسايه و پس از آن كشورهاي هدف گردشگري ايران را به اعزام گردشگران بيشتر به ايران ترغيب كرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي افزود: رئيس‌جمهور تأكيد دارند كه گردشگري بايد نقش اقتصادي خود را در كشور ايفا كند و جايگاه از دست رفته خود را بيابد. معاون رئيس‌جمهور گفت: اين اتفاق خوبي نيست كه دو برابر تورهاي ورودي تور خروجي از كشور داشته باشيم و به همين دليل در لايحه بودجه سال97 نيز دولت تصميم گرفت تا تدابير ويژه‌اي براي افزايش گردشگران ورودي درنظر بگيرد. مونسان با تأكيد بر اينكه در تدوين لايحه بودجه كشور دستگاه‌هاي مختلف حضور دارند و براي همه دستگاه‌ها مهم بود كه افزايش عوارض خروج از كشور نيز منطقي باشد و اگر هم درآمدي از محل تورهاي خروجي به‌دست مي‌آيد، صرف حمايت از تور اپراتورهايي كه در تور ورودي فعاليت مي‌كنند و همچنين صرف معرفي ايران در بازارهاي جهاني سفر شود.

  • تاكيد بر افزايش تورهاي ورودي

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در پاسخ به اين سؤال همشهري كه با حساسيت رئيس‌جمهور بر آمار گردشگري خروجي كشور چه تلاش‌هايي براي بازگرداندن تعادل به گردشگري ورودي و خروجي شده است؟ گفت: آنچه رئيس‌جمهور تأكيد داشتند، به موضوع رونق گردشگري و ارتقاي اين صنعت و افزايش تورهاي ورودي مربوط است. به همين‌خاطر در زمان تدوين لايحه بودجه، دولت براي عوارض خروج از كشور تصميمي گرفت كه بر اين اساس بخشي از اعتبار به اين سازمان تعلق مي‌گيرد و سازمان برنامه و بودجه اين اعتبار را در بودجه سازمان براي سال۹۷ درنظر گرفته است.

کد خبر 392114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha