همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین ستاره راک فرانسه که در مدت بیش از نیم قرن فعالیت هنری ۱۱۰ میلیون نسخه از آلبوم‌هایش در گوشه و کنار دنیا به فروش رسیده بود، در ۷۴ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از نيويورك‌تايمز، جاني هاليدي كه در دنياي موسيقي به واسطه آهنگ‌ها و ترانه‌هاي بسيار محبوب خود به نام «الويس پريسلي فرانسوي» شناخته مي‌شد، در چند ماه آخر زندگي با سرطان ريه مبارزه كرد و سرانجام دست‌ها را به نشانه تسليم بالا برد. او نخستين ستاره فرانسوي بود كه موسيقي راك اند رول را در زادگاه خود معرفي كرد و آهنگ‌های محبوب آمریکایی از جین وینسنت و الویس پریسلی را به فرانسوی مي‌خواند.

شهرت و محبوبیت هالیدی راه را براي روي صحنه رفتن اجراهای راک در فرانسه باز کرد. ضمن اينكه او نخستين‌بار در 1955 مقابل دوربين سينما رفت و تا پيش از مرگ در بيش از 30 فيلم ايفاي نقش كرده بود. يكي از مهم‌ترين اجراهاي هاليدي برنامه‌اي در برج ايفل بود كه در 2001 بیش از 600 هزار تماشاگر داشت. نكته جالب و عجيب در كارنامه او، موفق نبودن آهنگ‌ها و اجراهايش در آمريكا با وجود حضور پررنگ در كنسرت‌هاي لاس‌وگاس بود.

خلق بيش هزار آهنگ فرانسوي، 30 بار حضور در فهرست پرفروش‌ها و بازي در فيلم‌هاي بزرگاني چون ژان-لوک گدار و پاتریس لکونت از ديگر نقاط عطف كارنامه هاليدي بود كه 15 ژوئن 1943 با نام اصلی ژان-فیلیپ اسمت در پاريس به دنيا آمد. مادر فرانسوی و پدر بلژیکی او خيلي زود از هم جدا شدند تا جاني زير نظر خاله‌اش بزرگ شود. هاليدي پس از دیدن فیلم «دوستت دارم» پريسلي به کلاس‌های بازیگری و خوانندگی رفت و پا به مسيري سرشار از موفقيت گذاشت.

کد خبر 391662

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha