قیمت انواع کاغذ به‌ویژه برای مصارف روزنامه و مجله در هفته‌های اخیر رشدی خیره‌کننده داشته و بسیاری از مدیران روزنامه‌ها و مجلات و همچنین ناشران کتاب را با دشواری‌های زیادی مواجه ساخته است.

paper

در همين رابطه معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با همشهري از برگزاري جلسه تنظيم بازار كاغذ به دستور محمد شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد. حسن يونس سينكي در مورد تصميمات اتخاذ شده، گفت: براي تنظيم بازار كاغذ 5 تصميم گرفته شد كه به آرامش بازار خواهد انجاميد.

بر اين اساس اعلام مي كنم كه اجازه افزايش تعرفه واردات كاغذ داده نمي‌شود. همچنين ارز مبادلاتي به ميزان مورد نياز براي واردات كاغذ تخصيص داده خواهد شد. به عنوان سومين تصميم اين نشست، توليدكنندگان داخل و تجار مكلف شدند كه به منظور حفظ موجودي كف بازار و تامين نياز مصرف‌كنندگان كاغذ، شرايط را براي عرضه مناسب تا پايان سال فراهم سازند.

معاون وزير صنعت ادامه داد: مقرر شد سند طرح‌جامع تنظيم بازار كاغذ تدوين شود تا با اجراي آن طي 4‌سال آينده بازار با حداقل نوسانات به فعاليت خود ادامه دهد چراكه حمايت از مصرف‌كنندگان كاغذ شامل ناشران، مطبوعات، كتب درسي و ساير فعالان فرهنگي براي دولت اهميت بالايي دارد و نبايد در اين بخش با چالش مواجه باشند.

سينكي پنجمين تصميم در جلسه تنظيم بازار را اينگونه اعلام كرد: در طرح جامع تنظيم بازار كاغذ براي حمايت از توليدكنندگان داخلي در زمينه به‌روزرساني تجهيزات و رسيدن به سطح رقابت با جهان، برنامه‌ريزي خواهد شد و اين موضوع از طريق دولت براي اختصاص منابع پيگيري مي‌شود.

از سوي ديگر يك مقام آگاه در بانك مركزي در گفت‌وگو با همشهري، با رد شايعه حذف كاغذ روزنامه‌اي از فهرست كالاهاي مشمول ارز مبادله‌اي تأكيد كرد: هم‌اكنون برخي اقلام نظير اقلام دارويي، دفاعي، كالاهاي اساسي و كاغذ با ارز مبادله‌اي وارد كشور مي‌شود و تصميمي براي حذف اين كالاها ازجمله كاغذ مورد مصرف روزنامه‌ها از فهرست كالاهاي مشمول ارز دولتي نداريم.

اين در حالي است كه عرضه كاغذ روزنامه‌اي تحت‌تأثير شايعه حذف اين قلم كالا از فهرست ارز مبادله‌اي محدود شده و برخي از عرضه‌كنندگان مصمم هستند تا موجودي كاغذ خود را گران‌تر بفروشند،

اقدامي كه اقتصاد نشر به‌ويژه روزنامه‌ها را دچار چالش كرده است. برخي مديران رسانه‌هاي مكتوب معتقدند: واردات كاغذ روزنامه‌اي با ارز مبادله‌اي و فروش آن با احتساب قيمت ارز آزاد مصداق بارز حباب در قيمت اين كالاست و نهادهاي مسئول ازجمله سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و سازمان تعزيرات حكومتي نبايد اجازه شكل‌گيري بازار سياه كاغذ و گرانفروشي را بدهند.

قيمت كاغذ روزنامه‌اي در بازارهاي جهاني رشدي حدود 10درصدي را تجربه كرده اما در بازار داخلي قيمت تا بالاي 50درصد هم رفته است. مديران مطبوعات اخيرا در نامه‌اي به مسعود كرباسيان، وزير اقتصاد و دارايي از او خواسته‌اند تا جلوي آشفتگي در بازار كاغذ را بگيرد. اين اقدام در شرايطي صورت مي‌گيرد كه گفته مي‌شود طي هفته‌هاي اخير قيمت كاغذ روزنامه‌اي بيش از 50درصد رشد كرده و قيمت كاغذ تحرير هم با رشدي 20درصدي همراه شده است.

مديران مطبوعات كه اين روزها با دشواري زياد روزنامه‌ها را اداره مي‌كنند، از وزير اقتصاد خواسته‌اند تا مانع حذف ارز مبادله‌اي كاغذ روزنامه‌اي شود. گران‌شدن قيمت انواع كاغذ بين 20تا 50درصد در حالي اقتصاد نشر را دچار اختلال كرده كه قيمت ارز رشدي كمتر را تجربه كرده به‌گونه‌اي كه قيمت هر يورو رسمي از 40هزار و 156ريال در ابتداي مهرماه به 41هزار و 951ريال رسيده كه رشدي 1795ريالي معادل 4.47درصد را تجربه كرده است.

به گزارش همشهري، بازار كاغذ ايران در 5سال اخير روندي آرام با رشد تدريجي قيمت را تجربه كرده، اما هفته‌هاي اخير اين بازار با التهاب و حباب قيمت‌ها مواجه شده به‌گونه‌اي كه برخي از فعالان بازار نشر از سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت براي افزايش تعرفه واردات كاغذ به بهانه حمايت از توليد داخل انتقاد دارند.

برخي از شركت‌هاي فعال در زمينه واردات كاغذ، با اشاره به توقف توليد كاغذ روزنامه‌اي در داخل كشور، دليل گران‌شدن قيمت را كاهش سطح توليد در كشور چين به دليل مخاطرات زيست‌محيطي عنوان و تاكيد مي‌كنند كه پيش‌بيني ‌مي‌شود قيمت كاغذ روزنامه‌اي تا 20روز آينده كاهش يابد. مدير يكي از اين شركت‌ها در گفت‌وگو با همشهري، با اشاره به زيان واردكنندگان به‌دليل حجم بالاي واردات در سال‌هاي 94و 95مي‌گويند:

اين موضوع باعث شد تا واردات كاغذ به كشور كاهش يابد و افزايش نرخ ارز به ويژه از تيرماه امسال تا كنون يكي از دلايل افزايش قيمت كاغذ از يك سو و افزايش قيمت جهاني آن از سوي ديگر بوده است. فعالان بازار كاغذ و ناشران و مديران رسانه‌هاي مكتوب كشور، پيشنهاد كرده‌اند، دولت براي حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي و رسانه‌اي تعرفه واردات را افزايش ندهد و واردات اين كاغذ در زماني كه توليد داخلي متوقف است، به صورت ارز مبادله‌اي ادامه يابد.

کد خبر 391394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha