یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، دیروز در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، وزرا، مهمانان خارجی از ۱۷ کشور و مسئولان و مقامات ارشد کشوری و لشکری به بهره‌برداری رسید.

روحانی

در حاشيه اين مراسم نيز نشست سه‌جانبه موافقتنامه چابهار با حضور وزير راه و شهرسازي ايران، وزيركشتيراني هند و وزير تجارت و صنايع افغانستان برگزار و اعضاي شوراي هماهنگي موافقتنامه چابهار، شامل معاونان وزراي 3كشور؛ معرفي شدند. اين اعضا در آينده‌اي نزديك نشست سه‌جانبه‌اي براي پيگيري توسعه منطقه چابهار در تهران برگزار مي‌كنند.

به گزارش همشهري، حسن روحاني، رئيس‌جمهور، در سخنراني افتتاحيه بندر شهيد بهشتي چابهار، ترانزيت را يكي از مسيرهاي اصلي اتحاد و ارتباط ملت‌هاي منطقه با هم دانست و گفت: نخستين گام در راستاي اتصال همسايگان شرقي و كشورهاي آفريقايي از طريق جنوب ايران به كشورهاي آسياي مركزي و اروپاي شرقي، افزايش ظرفيت بندر اقيانوسي شهيد بهشتي چابهار بود كه از امروز رسما از ۲.۵ ميليون تن به ۸.۵ ميليون تن افزايش يافت.

روحاني با اشاره به مشتركات فرهنگي كشورهاي منطقه، نقش مهم اقتصاد در تعامل ميان كشورها را يادآور شد و بر لزوم اتصال اقتصاد كشورهاي منطقه به يكديگر تأكيد كرد. به عقيده او، امروزه همه كشورهاي منطقه از لحاظ اقتصادي به يكديگر نياز دارند و اگر كشوري فكر كند در بخش‌هاي مختلف ازجمله كشاورزي، صنعت و علم از همسايگان بي‌نياز است، حتما اشتباه كرده.

رئيس‌جمهور همچنين بر لزوم پيگيري مسئولان براي تكميل و افتتاح فازهاي بعدي اين بندر و اتصال آن از طريق جاده و ريل به كشورهاي منطقه تأكيد كرد و گفت: جاده اصلي چابهار به زاهدان ابتدا بايد ترميم و سپس به بزرگراه تبديل شود. روحاني در پايان با اشاره به پيشرفت ۲۷درصدي پروژه اتصال چابهار به راه‌آهن سراسري، خواستار تسريع اين امر شد. عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي نيز در مراسم افتتاح طرح توسعه بندر شهيد بهشتي، اتصال چابهار به شبكه ريلي، ارتقاي خدمات جاده چابهار به زاهدان، سرمايه‌گذاري در حوزه لجستيك و پشتيباني از توليد در اين منطقه را از برنامه‌هاي اصلي وزارت متبوع خود در راستاي توسعه بندر چابهار عنوان كرد. آخوندي با اشاره به نامگذاري اين بندر به نام «دروازه ملل» گفت:

شعار ما برقراري ارتباط با همه همسايگان، اعم از عراق، افغانستان، پاكستان، تركيه، عمان، آذربايجان و تمام كشور‌هاي پيرامون ايران است و پيگير اتصال شبكه ريلي و بزرگراهي ايران به شبكه ريلي و بزرگراهي آسيا هستيم. او تأكيد كرد: به هيچ وجه نمي‌خواهيم از موقعيت ژئوپلتيك ايران به‌عنوان يك انحصار استفاده كنيم، بلكه اين موقعيت را در اختيار كشور‌هاي همسايه نيز قرار مي‌دهيم و معتقديم بايد با افزايش كيفيت خدمات، رقابت كنيم.

وزير راه و شهرسازي بهسازي و دو بانده كردن جاده چابهار به زاهدان را از اقدامات ضروري دانست و با اشاره به درخواست وزير تجارت پاكستان، اتصال چابهار به گوادر را نيز از اهداف بعدي عنوان كرد. براساس اين گزارش، كريدور‌هاي مختلفي از بندر اقيانوسي چابهار استفاده مي‌كنند كه كريدور بين‌المللي شمال - جنوب بين ايران، روسيه، آذربايجان و كشورهاي اروپاي شرقي و كريدور جنوب- غرب بين ايران، آذربايجان، گرجستان، اوكراين و لهستان و كريدور چابهار بين ايران، هند و افغانستان از آن جمله‌اند.

کد خبر 391393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha